Hodnocení mediálního obrazu seniorů ve městě Čáslavi
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký mediální obraz média o seniorech vytváří, a jak tento mediální obraz poté vnímají ostatní věkové kategorie. Cílem práce bylo zjistit, jak hodnotí obyvatelé města Čáslavi mediální obraz seniorů ve společnosti. V teoretické části práce se zaměřuji na vysvětlení pojmů stárnutí a stáří. Jelikož se tato práce zabývá seniory, pokládám za důležité vysvětlení základního pojmu senior, a k tomu přidávám vědy, které se zabývají procesem stárnutí a stáří, tedy gerontologie a geriatrie. Dále také zmiňuji stereotypy a mýty spojené se stářím. V další části teoretické práce se věnuji vysvětlení pojmů mediální obraz, masová média, jejich dělení a funkce. Dále jsem se také zaměřila na popis současného obrazu stáří ve společnosti, a také na působení médií na veřejnost. V poslední části teoretické práce jsem popisovala témata týkající se seniorů a politiky stárnutí. Dále popisuji aktivní stárnutí populace, strategické dokumenty a akční plány, které se vztahují ke stárnutí. K dosažení cíle práce byla použita kvantitativní výzkumná strategie, kdy metoda sběru dat byla provedena dotazováním na základě vlastního dotazníku. Výzkumný soubor tvořili obyvatelé města Čáslavi, ve věkovém rozmezí od 18 do 64 let. Celkem jsem získala dotazníky od 273 respondentů. Získaná data byla zpracována pomocí popisné statistiky v programu MS Excel, následné vyhodnocení hypotéz proběhlo v programu SPSS, kde byl použit Chí-kvadrát test neboli test dobré shody a dále pomocí četností. Domnívám se, že tento výzkum by mohl otevřít další možnosti diskuze o vyobrazování reálného obrazu seniorů laické i odborné veřejnosti. Získané výsledky by mohly rozpoutat společenskou debatu zaměřenou na etické aspekty současného moderního způsobu, kterým média informují o tématech týkajících se seniorů. Dále by práce mohla pomoci poodkrýt případné nové způsoby stereotypizace a popsat, zda média předsudky o početné a stále vzrůstající skupině seniorů podporují, či nikoliv.