Webové stránky poskytovatelů pečovatelských služeb v Jihočeském kraji dle Registru poskytovatelů sociálních služeb
Abstrakt
Cílem mé diplomové práce je analýza webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelských služeb v Jihočeském kraji z pohledu osob, které se v současné době zajímají o využití pečovatelské služby pro někoho z rodiny. Vzhledem k charakteru a cíli mé diplomové práce jsem zvolila tři výzkumné otázky. Jak zájemci hodnotí celkový vzhled a přehlednost webových stránek vybraných poskytovatelů pečovatelské služeb? Jak zájemci o službu hodnotí snadnost nalezení a množství informací na webových stránkách vybraných poskytovatelů pečovatelské služby a jaké informace jsou pro ně na webové stránce důležité? Jak se u vybraných poskytovatelů liší ceny za jednotlivé úkony poskytovaných služeb?
Pro dosažení cíle diplomové práce a zodpovězení výzkumných otázek jsem zvolila kombinaci metod kvalitativního a kvantitativního výzkum. U kvalitativní části jsem jako techniku sběru dat jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor s připravenými otázkami, které jsem pokládala u všech rozebíraných webových stránek poskytovatelů. U kvantitativního výzkumu jsem jako techniku sběru dat použila techniku dotazníku s uzavřenými škálovacími otázkami. Výzkumné soubory se v mé práci objevují dva. Jedním z nich jsou právě osoby, které se v současné době zajímají o pečovatelskou službu a druhým výzkumným souborem jsou webové stránky poskytovatelů pečovatelské služby. Pro účely výzkumu jsem vybrala pět webových stránek poskytovatelů, kteří se svojí formou organizace vzájemně lišili.
Výsledky výzkumu ukazují, že v případě první výzkumné otázky z pohledu vzhledu webové stránky a její přehlednosti jako důležité faktory písmo, zvolené barvy a fotografie. Přehlednost pak souvisí právě s výše uvedenými faktory společně s množstvím informací a jeho rozmístěním na webové stránce. Z pohledu poskytnutých informací pak dle výzkumu záleží na subjektivním pocitu na množství informací, snadnosti nebo obtížnosti nazelení konkrétních informací a na to, jak hodnotí návštěvník webu informace jako aktuální. V poslední části výzkumu jsem pak srovnávala ceníky poskytovatelů v rámci mého výzkumného souboru a porovnávala stanovené ceny za úkon nebo časový úsek s vyhláškou č. 505/2006 Sb. Ve většině případů byly ceny stanoveny u všech organizací stejně, lišily se pouze v drobnostech. Všechny organizace ale dodržují finanční limit dle zmiňované vyhlášky.
Výsledky práce by pak mohly sloužit ke zpětné vazbě poskytovatelům pečovatelské služby z pohledu nezávislého hodnotitele, který má o službě minimum informací a zároveň se o danou sociální službu zajímá.