Srovnání stravovacích návyků žáků základní školy v malé obci a v krajském městě
Abstrakt
Práce se věnuje tématu stravovacích návyků žáků druhého stupně základní školy. Téma výživy dětí je velmi významnou kategorií vědeckého bádání. Školní věk
je označován jako dynamický věk především pro fyzický růst a duševní rozvoj.
Cílem práce bylo zhodnotit stravovací návyky a volnočasové aktivity žáků
druhého stupně základní školy a zjistit, zda existuje rozdíl mezi stravovacími návyky u dětí ze školy v malé obci a v krajském městě.
Metodou, kterou byla získána výzkumná data, bylo dotazníkové šetření, tedy metoda kvantitativní. Výzkum proběhl na dvou školách, a to na ZŠ Dříteň ve stejnojmenné malé obci v Jihočeském kraji a na Českém reálném gymnáziu se sídlem v Českých Budějovicích. Respondenty byli žáci 7. a 9. tříd. Celkem bylo osloveno 88 žáků. Hodnocena byla frekvence denních jídel, frekvence zařazování jednotlivých potravin do jídelníčku dětí, dále také jejich oblíbenost či neoblíbenost, pitný režim a výběr nápojů a volnočasové aktivity.
Výsledky této práce přinesly zjištění týkající drobných nuancí v konzumaci jednotlivých nápojů a potravin mezi dětmi z obce a z krajského města, ale i jiných oblastech životního stylu. Zásadní rozdíly mezi školami nevznikly na všech úrovních. Frekvence jednotlivých denních jídel byla vyrovnaná na obou školách. Negativním zjištěním bylo, že pouze okolo 50 % žáků pravidelně snídá. Pitný režim byl dle zjištění na obou školách značně podhodnocen. Konzumace jednotlivých nápojů
se mírně liší - děti z malé obce inklinují více k pití nevhodných nápojů typu slazených limonád či energetických nápojů. Zkoumání frekvence zařazování jednotlivých typů potravin ukázalo, že žáci ze školy v malé obci inklinují více ke konzumaci zeleniny, masa, luštěnin a slaných lahůdek, zatímco žáci z krajského města konzumují více ovoce, sladkých lahůdek, vajec a fastfoodu. Volnočasové aktivity nepřinesly markantní rozdíly mezi školami. Pozitivním výsledkem bylo, že žáci obou škol ve svém volném čase chodí ven s kamarády, běhat, hrát míčové hry či posilovat. Co se týče frekvence sportovních aktivit, bylo též pozitivním zjištěním, že více jak 80 % žáků obou škol vykonává nějakou sportovní aktivitu pravidelně.
Žáci obou škol, mají samozřejmě v jistých ohledech co zlepšovat, avšak výsledky poukazují na to, že jejich dosavadní stravovací návyky se nedají označit za zcela nevhodné.