Ilustrace v současné dětské knize a možnosti jejího využití k rozvoji tvořivosti a řečových dovedností dětí v předškolním věku.
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na ilustrace v současné dětské knize a poukazuje na
možnosti jejího využití k rozvíjení tvořivosti a řečových dovedností u dětí předškolního
věku. Cílem je, aby činnosti za použití ilustrací podporovaly tvořivost a řečové
dovednosti u dětí v mateřské škole. Teoretické východisko se věnuje současnému pojetí
předškolního vzdělávání, rozvoji tvořivosti a řečových dovedností s ohledem na
požadavky RVP PV, charakteristice pojmů tvořivosti, řečových dovedností a ilustrace,
jejich podstaty, významu a využití v předškolním vzdělávání. Praktické východisko
zahrnuje dva vytvořené programy, přičemž každý je z odlišné dětské knihy. Vytvořené
činnosti vychází z ilustrovaných obrázků a dohromady vytváří ucelený program, který
dítěti přiblíží, o čem kniha pojednává a zároveň podpoří rozvoj tvořivosti a řečových
dovedností. Oba programy jsou ověřeny v praxi mateřské školy. Pro vyhodnocení
každého programu je využito rozhovorů s dětmi po vykonané činnosti a sebereflexe
učitele. V průběhu realizace činností je využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy
výsledků činnosti.