dc.contributor.advisor | Kubeš, Jan | |
dc.contributor.author | Dobiášová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T07:58:35Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T07:58:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-04-21 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46029 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá stabilizací venkovských základních škol s malým počtem žáků
v okrese Benešov. Na základě dotazování ředitelů základních škol a starostů obcí s těmito školami
byly identifikovány problémy spojené s fungováním málotřídních a úplných venkovských
základních škol s malým počtem žáků. Dotazování mělo charakter strukturovaných řízených
rozhovorů, pomocí kterých byly analyzovány vztahy mezi základní školou a managementem obce,
mezi základní školou a komunitou obyvatel obce, zkoumaly se také charakteristiky žáků a učitelů
základní školy. Řešené základní školy (celkem 9 škol) byly seskupeny do několika typů podle
úplnosti a počtu žáků. Ve zkoumaných venkovských základních školách Benešovska je většinou
malý podíl žáků ze sociálně slabého prostředí, se vzdělávacími obtížemi a s výchovnými obtížemi.
Financování provozu venkovských základních škol ze strany příslušných obcí je velmi rozdílné.
Některé obce na své základní škole šetří, další ji finančně podporují nad běžný rámec. Většina
základních škol a vedení příslušných obcí spolupracuje při pořádání akcí pro děti a pro další
obyvatele obce. Obě instituce si vzájemně pomáhají. Základní školy ve venkovských obcích jsou
velmi důležité z hlediska kulturního dění v obcích. Na tomto dění se podílejí jak žáci, tak učitelé
základní školy. Kvalifikace učitelů venkovských základních škol je o něco nižší, než v případě
městských základních škol. Odpovědi starostů byly většinou v souladu s odpověďmi ředitelů.
Součástí práce je i rozbor příslušné české a cizojazyčné literatury, včetně kvalifikačních prací a
některé navrhnuté nástroje a opatření k záchraně a stabilizaci venkovských základních škol
s malým počtem žáků. | cze |
dc.format | 63 s. | |
dc.format | 63 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Základní školy | cze |
dc.subject | venkovské školy | cze |
dc.subject | malé školy | cze |
dc.subject | obecní školy | cze |
dc.subject | podpora škol | cze |
dc.subject | periferní venkov | cze |
dc.subject | střední Čechy | cze |
dc.subject | Primary schools | eng |
dc.subject | rural schools | eng |
dc.subject | small schools | eng |
dc.subject | municipal schools | eng |
dc.subject | school support | eng |
dc.subject | rural periphery | eng |
dc.subject | central Bohemia | eng |
dc.title | Stabilizace venkovských základních škol s malým počtem žáků v okrese Benešov | cze |
dc.title.alternative | Stabilization of rural primary schools with small
number of pupils in the Benešov region | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 66895 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with the stabilization of rural primary schools with a small number of
pupils in the Benešov district. Based on interviews with primary school principals and mayors of
municipalities with such schools, problems associated with the functioning of small and complete
rural primary schools with a small number of pupils were identified. The interviews were
structured guided interviews, which were used to analyse the relationships between the primary
school and the village management, between the primary school and the community of the village
residents, and to examine the characteristics of the pupils and teachers of the primary school. The
primary schools under study (9 schools in total) were grouped into several types according to
completeness and number of pupils. The rural primary schools surveyed in the Benešov region
tend to have a small proportion of pupils from socially disadvantaged backgrounds and with
educational difficulties. Funding for the operation of rural primary schools by the municipalities
concerned varies widely. Some municipalities save on their primary school, others support it
financially beyond the normal level. Most primary schools and the management of the
municipalities concerned cooperate in organising events for children and other inhabitants of the
municipality. Both institutions help each other. Primary schools in rural villages are very important
in terms of cultural events in the villages. Both pupils and teachers of the primary school are
involved in these events. The qualification of teachers in rural primary schools is slightly lower
than in urban primary schools. The answers of mayors were mostly in line with those of principals.
The thesis also includes an analysis of relevant Czech and foreign literature, including qualification
papers, and some proposed tools and measures to save and stabilize rural primary schools with a
small number of pupils. | eng |
dc.date.accepted | 2022-05-24 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Zu-SVu | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Nováček, Aleš | |