Stabilizace venkovských základních škol s malým počtem žáků v okrese Benešov
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá stabilizací venkovských základních škol s malým počtem žáků
v okrese Benešov. Na základě dotazování ředitelů základních škol a starostů obcí s těmito školami
byly identifikovány problémy spojené s fungováním málotřídních a úplných venkovských
základních škol s malým počtem žáků. Dotazování mělo charakter strukturovaných řízených
rozhovorů, pomocí kterých byly analyzovány vztahy mezi základní školou a managementem obce,
mezi základní školou a komunitou obyvatel obce, zkoumaly se také charakteristiky žáků a učitelů
základní školy. Řešené základní školy (celkem 9 škol) byly seskupeny do několika typů podle
úplnosti a počtu žáků. Ve zkoumaných venkovských základních školách Benešovska je většinou
malý podíl žáků ze sociálně slabého prostředí, se vzdělávacími obtížemi a s výchovnými obtížemi.
Financování provozu venkovských základních škol ze strany příslušných obcí je velmi rozdílné.
Některé obce na své základní škole šetří, další ji finančně podporují nad běžný rámec. Většina
základních škol a vedení příslušných obcí spolupracuje při pořádání akcí pro děti a pro další
obyvatele obce. Obě instituce si vzájemně pomáhají. Základní školy ve venkovských obcích jsou
velmi důležité z hlediska kulturního dění v obcích. Na tomto dění se podílejí jak žáci, tak učitelé
základní školy. Kvalifikace učitelů venkovských základních škol je o něco nižší, než v případě
městských základních škol. Odpovědi starostů byly většinou v souladu s odpověďmi ředitelů.
Součástí práce je i rozbor příslušné české a cizojazyčné literatury, včetně kvalifikačních prací a
některé navrhnuté nástroje a opatření k záchraně a stabilizaci venkovských základních škol
s malým počtem žáků.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Historie waldorfské školy ve světě a ČR, porovnání waldorfské pedagogiky s ostatními klasickými reformními směry
Nolčová, Karolína (Jihočeská univerzita, 2013)Práce se zabývá historií waldorfských škol a porovnává waldorfskou pedagogiku s ostatními klasickými reformními školami. Na začátku práce je vymezen pojem alternativní škola a typologie alternativních škol. Dále je práce ... -
Historie Gymnázia Otokara Březiny v Telči v letech 1852 - 1952
Opatrná, Kateřina (Jihočeská univerzita, 2019)Bakalářská práce se zabývá vývojem Gymnázia Otokara Březiny v Telči v letech 1852 - 1952. Těchto sto let je rozděleno na určité časové úseky podle našich dějin. V každém časovém úseku je uvedena charakteristika dané doby ... -
Dějiny vzdělávání v Kynšperku nad Ohří v letech 1945 - 1989
Lhotka, Karel (Jihočeská univerzita, 2020)Diplomová práce se zabývá dějinami vzdělávání v Kynšperku nad Ohří v letech 1945-1989. První kapitola popisuje české vzdělávání po roce 1945. Druhá kapitola popisuje město Kynšperk nad Ohří v historickém kontextu. Třetí ...