dc.contributor.advisor | Rokos, Lukáš | |
dc.contributor.author | Zíková, Eva | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T07:59:14Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T07:59:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46076 | |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce bylo zjistit představy žáků základní školy týkající se virů a virové infekce, a to jak prostřednictvím slovního popisu, tak i za využití nákresu. Dalším úkolem bylo vytvořit výukovou jednotku založenou na kritickém myšlení a práci s textem, na základě které by mělo u žáků dojít k vývoji konstruktů o virové problematice. Literární přehled se zaměřuje na vymezení virů a virové infekce, dále je představeno téma virů v kurikulárních dokumentech, doplněné o analýzu vybraných učebnic přírodopisu. Část literárního přehledu se věnuje metodám výuky s důrazem na práci s textem, jelikož tato metoda byla využita při výzkumném šetření. Samotný výzkum probíhal na dvou základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření (ve formě pretestu a posttestu) v kombinaci s implementací navržené výukové jednotky. Výsledky byly následně rozšířeny o informace získané z rozhovorů s vybranými žáky. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že žáci ze sledovaného vzorku měli pouze přibližnou představu hlavně o virech a měli výrazné problémy s popsáním virové infekce. Po implementaci výukové jednotky žáci dosahovali již lepších výsledků. Výuková jednotka jim pomohla v lepší formulaci charakteristiky viru i virové infekce. Rozhovory s vybranými žáky tyto výsledky potvrdily, jelikož se ukázalo, že žáci již byli schopní vlastními slovy popsat průběh virové infekce. | cze |
dc.format | 54 s. | |
dc.format | 54 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | virus | cze |
dc.subject | virová infekce | cze |
dc.subject | práce s textem | cze |
dc.subject | kritické myšlení | cze |
dc.subject | kresba | cze |
dc.subject | virus | eng |
dc.subject | viral infection | eng |
dc.subject | working with text | eng |
dc.subject | critical thinking | eng |
dc.subject | drawing | eng |
dc.title | Představy žáků základní školy spojené s obsahem učiva o virech a způsobech přenosu virové infekce vyjádřené prostřednictvím slovního popisu a nákresem | cze |
dc.title.alternative | Ideas of lower secondary pupils related to the content of the curriculum focused on viruses and the ways of their transmission, expressed through a verbal description and drawing | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 63151 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this thesis was to investigate the perceptions of primary school pupils about viruses and viral infection, both through verbal description and the use of drawings. A part of the thesis was to create a teaching unit based on critical thinking and working with text to develop pupils' constructs about viral issues. The review of the literature focuses on the definition of viruses and viral infection, and the topic of viruses in curriculum documents is introduced, complemented by an analysis of selected science textbooks. Part of the literature review is devoted to teaching methods, with an emphasis on working with text, as this method was used in the research investigation. The research itself was carried out in two primary schools through a questionnaire survey (in the form of a pretest and a posttest) combined with the implementation of the designed teaching unit. The results were then extended with information obtained from interviews with selected pupils. The results of the questionnaire survey showed that the pupils in the study sample had only a rough idea mainly about viruses and had significant difficulties in describing viral infection. After the implementation of the teaching unit, the pupils achieved better results. The teaching unit helped them better express the characteristics of the virus and the viral infection. Interviews with selected pupils confirmed these results, as it appeared that pupils were already able to describe the course of the viral infection in their own words. | eng |
dc.date.accepted | 2022-05-26 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Přn-ČJn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Závodská, Radka | |