Problémy ve výuce botanických témat na základních školách z pohledu učitelů a studentů učitelství
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá problematickými místy ve výuce botaniky z pohledu učitelů a studentů učitelství. V teoretické části je popsána botanika, její obory, historie a postavení botaniky v RVP pro ZŠ. Dále jsou zde uvedeny diskutabilní oblasti ve výuce, pojem kurikulum a jeho kritická místa. Teoretická část také popisuje výuku přírodovědných předmětů v ČR, možné příčiny vzniku kritických míst a jejich konkrétní případy ve výuce botaniky. Na samém konci teoretické části je vysvětlen pojem plant blindness. Výsledky praktické části shrnují zjištění, jež přinesl výzkum zabývající se problémovými oblastmi ve výuce botaniky. Jeho první část zahrnuje dotazníkové šetření, jež mělo zjistit, jaký náhled mají učitelé a studenti učitelství na tento okruh problémů. Jeho výsledky jsou porovnány nejen mezi sebou, ale i s další českou a zahraniční studií. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s učiteli, které vedou k hlubšímu rozvedení hlavních otázek.