Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMarková, Aneta
dc.contributor.authorVyhnánková, Aneta
dc.date.accessioned2025-03-06T08:55:10Z
dc.date.available2025-03-06T08:55:10Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-07-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46658
dc.description.abstractBakalářská práce se soustředí na problematiku dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) ve vztahu k rozvoji komunikačních schopností těchto dětí v předškolním věku. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a empirickou. První kapitola teoretické části se snaží objasnit problematiku PAS, přičemž v prvé řadě vymezuje její teoretický rámec, popisuje její projevy zahrnující zejména triádu příznaků a popisuje etiologii. Dále se zaměřuje na její rozdělení podle funkčnosti a na jednotlivá členění. Druhá kapitola se zaměřuje na objasnění problematiky komunikace u dětí s PAS, přičemž poukazuje na rozdíly mezi dětmi intaktními a dětmi s PAS. Třetí kapitola se dále zabývá možnostmi rozvoje komunikačních schopností u dětí s PAS s akcentem na přístup aplikované behaviorální analýzy, strukturovaného učení a alternativních a augmentativních forem komunikace. Praktická část se poté zaměřuje na zodpovězení hlavního výzkumného cíle, kterým je zjistit, jaký přístup má vybraná mateřská škola zřízená podle §16, odst. 9 Školského zákona a její pracovníci k rozvoji komunikačních schopností u dětí s PAS, a jaké nástroje nebo metody v tomto směru využívají. Pro zodpovězení výzkumného cíle byla využita metoda pozorování, analýzy dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů. Výsledkem výzkumu je poté zjištění, jak přistupuje vybraná mateřská škola k rozvoji komunikačních schopností u dětí s PAS, které metody a pomůcky se v praxi při rozvoji komunikačních schopností dětí s PAS ve vybrané mateřské škole používají, a které se pedagogickým pracovníkům nejvíce osvědčily.cze
dc.format74
dc.format74
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectPAScze
dc.subjectalternativní způsoby komunikacecze
dc.subjectABAcze
dc.subjectstrukturované učenícze
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectPASeng
dc.subjectalternative modes of communicationeng
dc.subjectABAeng
dc.subjectstructured learningeng
dc.titleRozvoj komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektracze
dc.title.alternativeDeveloping communication skills for children with autism disordereng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag64190
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis focuses on the issue of children with autism spectrum disorder (hereafter referred to as PAS) in relation to the development of communication skills of preschool-aged children. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The first chapter of the theoretical part aims to clarify the issue of PAS, defining its theoretical framework, manifestations, particularly the triad of symptoms, and describing its aetiology. Then it focuses on its division according to functionality and on the individual subdivisions. The second chapter focuses on the clarification of communication in children with PAS, pointing out the differences between intact children and children with PAS. The third chapter further explores the possibilities of developing communication skills among children with PAS, with an emphasis on the approach of applied behavioural analysis, structured learning and forms of alternative and augmentative communication. The practical part focuses on answering the main research objective, which is to realise what type of approach the selected kindergarten established under Section 16, paragraph 9 of the Education Act and its employees take towards children with PAS in terms of communication skills, tools or methods. The observation method, document analysis and semi-structured interviews were used to answer the research objective. As a result of the research, it is possible to find out how the selected kindergarten approaches the development of communication skills for children with PAS, which methods and tools are used in practice in the development of communication skills for children with PAS in the selected kindergarten, and which ones have proved to be the most effective for the pedagogic workers.eng
dc.date.accepted2022-08-29
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika předškolního věku-učitelství pro mateřské školycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam