Humor ve škole jako protektivní faktor interakce učitelů a žáků
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá problematikou humoru ve škole a charakteristikami humorného učitele. Cílem práce bylo ověřit souvislost mezi humorností učitele a jeho schopností vytvářet podmínky pro naplňování základních psychických potřeb žáků, dále pak popsat charakteristiky humorného učitele z pohledu jeho samého a žáků a ověřit, zda lze humorného učitele považovat za úspěšného. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 244 žáků z druhého stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií. Výzkumu se účastnilo také 12 učitelů. Použity byly dotazníky Hodnocení učitele žákem a Můj učitel. K vyhodnocení dat byla použita korelační analýza a porovnávání aritmetických průměrů jednotlivých položek. Zjištěna byla souvislost mezi humorností učitele a tím, jak učitel z pohledu žáků naplňuje aspekty dobrého vztahování se k žákům, vytvoření podmínek pro získání kompetencí a poskytování prostoru pro autonomii žáků. Největší úspěšnost učitele byla zjištěna v pedagogicko-psychologických charakteristikách. Potvrzeno bylo očekávání o učitelových charakteristikách přátelskosti, odbornosti a spravedlivosti. Výsledky provedeného výzkumu lze aplikovat v každodenní výuce.