Systém motivace a stimulace pracovního jednání
Abstrakt
Hlavním cílem této práce byla analýza systému motivace a stimulace pracovního jednání ve Velké pojišťovací společnosti, a. s. Dílčím cílem této práce pak bylo zaměřit se na fungování zpětné vazby mezi vedením firmy a jejími zaměstnanci.
V literární části práce jsem se snažila stručně shrnout teoretické informace k motivaci a k teoriím s ní souvisejících. Zmínila jsem také dva motivační styly vedení, pochvalu, motivační kritiku a v neposlední řadě stimulaci a pojem stimul.
V praktické části jsem pak stručně charakterizovala Velkou pojišťovací společnost, a. s. a zpracovala jsem zde dotazníkové šetření, které jsem prováděla v této společnosti v měsíci únoru roku 2010, kterého se zúčastnilo 40 respondentů z oddělení správy pojištění. Dotazník, který obsahuje 27 otázek, je přiložen k nahlédnutí v příloze této bakalářské práce.
Díky výsledkům získaných z tohoto šetření jsem posléze zamítla obě dvě vytvořené hypotézy, které jsem vytvořila v metodice. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že dotazovaní zaměstnanci jsou nespokojeni se zpětnou vazbou mezi nimi a vedením společnosti. Hodnocení, které zde probíhá 2x ročně je podle výsledků šetření nedostačující. Dalším problémem, který vyšel z šetření najevo je nízký výskyt morálních stimulů, jako jsou pochvaly a uznání. Dotazovaní zaměstnanci uvádějí, že tyto stimuly se ve společnosti vyskytují jen velmi málo nebo nejsou uplatňovány vůbec. Na základě těchto výsledků jsem proto navrhla dvě hlavní změny v systému motivace a stimulace této společnosti. První změnou by mělo být častější poskytování zpětné vazby zaměstnancům a to třikrát až čtyřikrát ročně. Druhou změnou by pak mělo být častější uplatnění morálních stimulů - pochval a uznání.