dc.contributor.advisor | Heralecká, Denisa | |
dc.contributor.author | Květová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T09:09:18Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T09:09:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47320 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou stravování dětí a vlivem distanční výuky na jejich výživu. Cílem bylo zmapovat somatický vývoj chlapců 7.-9. ročníku, zhodnotit dodržování správných výživových doporučení a porovnat stravování při pandemii Covid-19 se stravováním po ukončení distanční výuky.
Teoretická část se zabývá energetickou potřebou dětí a jejími komponenty, významem a potřebou makronutrientů a pro dětskou skupinu nejvýznamnějšími mikronutrienty. Dále se také věnuje doporučením pro dětskou výživu, pitný režim a fyzickou aktivitu, problematice stravování dětí, hodnocení somatického vývoje a v neposlední řadě vztahu pandemie covid-19 k tématu.
Do výzkumné části práce se zapojilo celkem 10 chlapců, kdy každý z nich poskytnul sedmidenní jídelní záznam. Ke sběru dat byla zvolena kvalitativní metoda s využitím semistrukturovaného rozhovoru. Samotné rozhovory byly následně zpracovány do kazuistik spolu s naměřenými antropometrickými údaji a ve výsledcích jídelníčků byly zhodnoceny informace z týdenního záznamu, včetně průměrného denního propočtu nutrientů uskutečněného pomocí programu Nutriservis Professional a Kalorických tabulek.
Z výsledků vyplynulo, že většina chlapců se nachází s naměřenými údaji BMI a hmotnosti na vyšších percentilových hodnotách. Během období distanční výuky došlo u informantů k souběžnému navýšení percentilu BMI i hmotnosti, přičemž u poloviny z nich zůstal výškový percentil nepozměněn. Hodnocením jednotlivých okruhů výživových doporučení bylo zjištěno, že informanti celkově nedodržují žádná ze zmíněných doporučení. Pozitivní z výsledků byla nižší konzumace sladkých a slaných lahůdek, která se však u poloviny informantů vykompenzovala slazenými nápoji. Během distanční výuky došlo u chlapců ke změně negativního rázu ve skupinách ovoce a zeleniny, mléka a mléčných výrobků, sladkých a slaných lahůdek a také ke změně pitného režimu. | cze |
dc.format | 81 s. | |
dc.format | 81 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Covid-19 | cze |
dc.subject | pandemie | cze |
dc.subject | distanční výuka | cze |
dc.subject | somatický vývoj | cze |
dc.subject | chlapci | cze |
dc.subject | výživová doporučení | cze |
dc.subject | Covid-19 | eng |
dc.subject | pandemic | eng |
dc.subject | distance education | eng |
dc.subject | somatic development | eng |
dc.subject | boys | eng |
dc.subject | dietary recommendations | eng |
dc.title | Stravování chlapců 7.-9. ročníku základní školy při pandemii Covid-19 během distanční výuky a po jejím ukončení | cze |
dc.title.alternative | Nutrition of primary school boys in 7th-9th grade in the Covid-19 pandemic during and after distance education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 68324 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with the issue of children's diet and the impact of distance education on their nutrition. The aim was to map the somatic development of boys in 7th-9th grade, to assess adherence to proper dietary recommendations, and to compare the diet during the Covid-19 pandemic with the diet after distance.
The theoretical part deals with the energy needs of children and its components, the importance and need of macronutrients and the most important micronutrients for the children's group. It also discusses recommendations for children's nutrition, drinking regime and physical activity, issues related to children's diet, assessment of somatic development and last but not least the relation of the covid-19 pandemic to the topic.
A total of 10 boys were involved in the research part of the work, with each boy provided a seven-day dietary record. A qualitative method using semi-structured interview was chosen to collect data. The interviews were then compiled into case reports along with measured anthropometric data, and the information from the weekly dietary record, including the average daily nutrient calculations made using software Nutriservis Professional and Kalorické tabulky, was assessed in the dietary results.
The results showed that the majority of boys were at the higher percentiles with their BMI and weight measurements. During the distance education period, the informants experienced a concurrent increase in both BMI and weight percentiles, with half of them remaining unchanged in height percentile. An assessment of the individual dietary recommendations found that informants were generally not following any of the recommendations. On the positive side, consumption of sweet and salty treats was lower, but this was compensated for by sweetened beverages in half of the informants. During the distance education, boys showed a negative change in the groups of fruit and vegetables, dairy, sweet and salty snacks, and also a change in drinking regime. | eng |
dc.date.accepted | 2022-06-07 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Nutriční terapeut | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace ve zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Velemínský, Miloš | |