Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBaloun, Ingrid
dc.contributor.authorHolcová, Stela
dc.date.accessioned2025-03-06T09:09:31Z
dc.date.available2025-03-06T09:09:31Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47345
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá aplikovanou behaviorální analýzou, terapií u dětí s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je zanalyzovat mínění rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze. Práce je dělena na dvě části. V teoretické části nalezneme šest kapitol, které pojednávají o teoretickém vymezení poruch autistického spektra a aplikované behaviorální analýzy. Praktická část je zpracována formou kvantitativní výzkumné strategie, s využitím metody dotazníkového šetření. Respondenty se stali rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Výzkumu se zúčastnilo celkem 205 respondentů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí popisné statistiky v programu MS Excel, hypotézy byly ověřovány pomocí statistického programu IBM SPSS s technikou t-testu a ANOVA. Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze je poměrně vysoká, nicméně neopomenutelné procento respondentů však o aplikované behaviorální analýze nikdy informováno nebylo. Postoj rodičů dětí s poruchou autistického spektra k aplikované behaviorální analýze se z výsledků výzkumu jeví neutrálně, rodiče během využívání aplikované behaviorální analýzy převážně nezpozorovali žádný efekt. První hypotéza zjišťovala, zda je pozitivní vliv aplikované behaviorální analýzy ovlivněn druhem autismu, druhá hypotéza zkoumala, zda je kladnější postoj rodičů k aplikované behaviorální analýze ovlivněn věkem dítěte. Ani jedna hypotéza však nebyla potvrzena, výsledky neukázaly statisticky významný rozdíl. Bakalářská práce může pomoci jako zpětná vazba pro terapeuty či organizace, které vykonávají aplikovanou behaviorální analýzu, nebo může sloužit k zvýšení informovanosti o dané terapii pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra.cze
dc.format70 s.
dc.format70 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAplikovaná behaviorální analýzacze
dc.subjectPoruchy autistického spektracze
dc.subjectRodinacze
dc.subjectTerapiecze
dc.subjectSociální služby.cze
dc.subjectApplied behavioural analysiseng
dc.subjectAutism spectrum disorderseng
dc.subjectFamilyeng
dc.subjectTherapyeng
dc.subjectSocial services.eng
dc.titleAplikovaná behaviorální analýza, terapie u dětí s poruchou autistického spektracze
dc.title.alternativeApplied Behavioural Analysis, Therapy for Children Suffering from Autism Spectrum Disordereng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag68354
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor's thesis focuses on applied behavioural analysis and therapy for children suffering from autism spectrum disorder. The Bachelor's thesis aims at analysing the opinion of parents of children with ASD on applied behavioural analysis. The thesis is divided into two parts. The theoretical section contains six chapters discussing the theoretical definition of autism spectrum disorders and applied behavioural analysis. The practical part consists of a quantitative research strategy using a questionnaire survey method. The respondents were the parents of children diagnosed with an autism spectrum disorder. A total of 205 respondents participated in the research. The obtained data were assessed using descriptive statistics in MS Excel software; the hypotheses were tested using IBM SPSS statistical software applying t-test and ANOVA techniques. The research results indicated that the awareness of parents of children diagnosed with ASD about the applied behavioural analysis is relatively high; nevertheless, a significant percentage of respondents had never been informed about this approach. Based on the research results, the attitude of parents of children with ASD towards applied behavioural analysis appears to be neutral. Parents generally did not observe any effects when the applied behavioural analysis was used. The first hypothesis investigated whether any positive effects of applied behavioural analysis were influenced by the type of autism, while the second hypothesis tested whether the age of their child influenced parents' more positive attitudes towards applied behavioural analysis. However, neither hypothesis was confirmed; the results failed to indicate any statistically significant difference. The Bachelor's thesis may provide feedback to therapists or organisations practising applied behaviour analysis. It may also help raise awareness of the therapy for parents of children diagnosed with an autism spectrum disorder.eng
dc.date.accepted2022-06-01
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální prácecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam