dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Kubešová, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T09:09:32Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T09:09:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-08-08 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47347 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje osobám se zrakovým postižením a aktuálním trendům podpory během jejich zaměstnávání. Práce si klade za cíl provést analýzu potřeb osob se zrakovým postižením v souvislosti s problematikou jejich pracovního uplatnění, neboť uplatnění a přístup na trh práce náleží k základním lidským a občanským právům.
Osoby se zrakovým postižením jsou limitovány v přístupu k informacím a samostatné mobilitě. Oblast pracovní rehabilitace, reedukace, vývoj informačních a komunikačních technologií, právě tyto oblasti cílí minimalizaci a eliminaci limitů.
Teoretická část na svém začátku objasňuje osobu se zrakovým postižením, stupně a typy zrakového postižení. Rozebírá specifika vrozeného a získaného zrakového postižení, možnosti kompenzace a v neposlední řadě zdravotně sociální dopady. Další blok byl věnován způsobům edukace a profesní přípravě osob se zrakovým postižením. V těchto podkapitolách jsou stručně vysvětleny jednotlivé typy vzdělávání od předškolního, základního, středoškolského až po vysokoškolské vzdělání a následnou profesní přípravu. Poslední oddíl teoretické části popisuje práci jako takovou, a jaký význam má pro jedince se zrakovým postižením. Jednotlivé podkapitoly tohoto oddílu se věnují psychologickým aspektům práce, legislativnímu vymezení, problematice lidských práv a samozřejmě aktuálním trendům v zaměstnávání osob se zrakovým postižením.
Praktická část je zpracována formou kvantitativního výzkumu. Získaná data z dotazníkového šetření jsou zpracována na úrovni prvního a druhého stupně třídění. Z výsledků vyplývá, že osoby se zrakovým postižením se nejčastěji setkávají s určitým postojem zaměstnavatelů a zaměstnanců vycházející z předsudků vůči osobám s postižením, se strachem ze stran zaměstnavatelů z vyšších výdajů při jejich zaměstnávání. Naopak nejvýraznější podporu vnímají od rodiny, možnosti využití moderních technologií, respektive asistivních technologií a v projektech podporující zaměstnatelnost nevidomých. | cze |
dc.format | 73 s. (110 926 znaků) | |
dc.format | 73 s. (110 926 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Osoba se zrakovým postižením | cze |
dc.subject | pracovní rehabilitace | cze |
dc.subject | pracovní uplatnění | cze |
dc.subject | asistivní technologie | cze |
dc.subject | podpora zaměstnávání | cze |
dc.subject | A person with visual impairment | eng |
dc.subject | occupational rehabilitation | eng |
dc.subject | job application | eng |
dc.subject | assistive technology | eng |
dc.subject | employment support. | eng |
dc.title | Aktuální trendy podpory zaměstnávání osob se zrakovým postižením | cze |
dc.title.alternative | Current Trends in Business Practice Support Employees with Visual Impairment | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 68357 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor's thesis deals with people who are visually impaired and with current trends in support during their employment. The thesis aims at the analysis of the needs of people with visual impairments in connection with the issue of their employment, as employment and access to the labor market belong to basic human and civil right.
People with visual impairments are limited in their access to information and independent mobility. The area of occupational rehabilitation, re-education, development of information and communication technologies, precisely these areas aim at the minimization and elimination of limits.
At the beginning, the theoretical part describes who a person with a visual impairment is, and deals with the degrees and types of visual impairment. It analyses the specifications of congenital and acquired visual impairment, the possibilities of its compensation and, last but not least, its health and social impacts. Another section was dedicated to methods of education and professional training of people with visual impairments. In these sub-chapters, individual types of education are briefly explained, from pre-school, primary school and secondary school to university education and subsequent professional training. The last section of the theoretical part describes the work itself and also its importance for individuals with visual impairments. The sub-chapters of this section are devoted to the psychological aspects of work, legislative definition, human rights issues and of course to current trends in the employment of visually impaired people.
The practical part is processed in the form of quantitative research. The data obtained from the survey are processed at the level of the first and the second level of classification. The results show that visually impaired people encounter most often a certain attitude of employers and employees based on prejudices against people with disabilities, with employers' fear of higher expenses when employing them. On the contrary, they perceive the most significant support from the family, the possibilities of using modern technologies, or assistive technologies, and in projects supporting the employability of the blind people. | eng |
dc.date.accepted | 2022-09-15 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |