Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVlachová, Kristýna
dc.contributor.authorKartáková, Nikola
dc.date.accessioned2025-03-06T09:10:05Z
dc.date.available2025-03-06T09:10:05Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/47399
dc.description.abstractV této bakalářské práci se budeme zabývat problematikou sester z minoritních skupin. Teoretická část se věnuje obecně transkulturnímu ošetřovatelství, ale také dalším důležitým tématům, která souvisí přímo se sestrami z minoritních skupin. V empirické části byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit, s jakými problémy se potýkají sestry z minoritní společnosti v českém zdravotnictví. Druhým cílem bylo zjistit, jaký postoj zaujímají pacienti k sestře z minoritní společnosti. Na základě stanovených cílů pak byly zvoleny čtyři výzkumné otázky. První výzkumná otázka zjišťuje, jaké problémy vnímá sestra z minoritní společnosti v rámci svého pracoviště? Jako druhá byla zvolena otázka, jaké problémy v komunikaci vnímá sestra z minoritní společnosti ve vztahu k pacientům? Třetí výzkumná otázka se ptá, jak pacient vnímá skutečnost, že ho ošetřuje sestra z minoritní společnosti? Poslední otázkou bylo zjišťováno, jaké problémy v komunikaci vnímá pacient ve spolupráci se sestrou z minoritní společnosti? Pro zpracování empirické části byla zvolena kvalitativní metoda výzkumu, konkrétně prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, které byly prováděny se sestrami z minoritních skupin. To jsou osoby odlišné národnosti či náboženského vyznání, pracující v českém zdravotnictví. Dále byly rozhovory realizovány s pacienty, kteří se setkali s péčí sester z minoritních skupin. Informantů bylo v případě sester šest, pacientů pak pět. U sester byla tedy kritériem výběru odlišná národnost či náboženské vyznání. U pacientů se muselo jednat o osoby, které se alespoň jednou v životě setkaly s péčí sestry z minoritní společnosti. Na základě provedených rozhovorů pak proběhla analýza dat a výsledky byly dále rozpracovány na jednotlivé kategorie. Ze získaných výsledků vyplynulo, že hlavním problémem ve spolupráci sester odlišné národnosti a českých pacientů, je špatná komunikace. Dále jsme zjistili, že sestry cizinky jsou v českém zdravotnictví velice spokojeny, a kromě jazykové bariéry žádné výrazné problémy nevnímají. Jako menší potíže uvedly pouze dokumentaci či přístroje, na které nejsou zvyklé. Dále bylo také zjištěno, že pacienti mají na sestry z minoritních skupin spíše pozitivní názor a opět kromě špatné komunikace nevnímají žádné výrazné potíže. Komunikace je však ve zdravotnictví absolutním základem a naším výzkumem bylo zjištěno, že pokud sestra nedokáže efektivně komunikovat, pacient je nespokojen, sestře dostatečně nedůvěřuje a její péči může i odmítnout.cze
dc.format76 s.
dc.format76 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCizincicze
dc.subjectjazyková bariéracze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectmenšinacze
dc.subjectmigracecze
dc.subjectnáboženstvícze
dc.subjectsestracze
dc.subjecttranskulturní ošetřovatelstvícze
dc.subjectzdravotnictvícze
dc.subjectForeignerseng
dc.subjectLanguage barriereng
dc.subjectCommunicationeng
dc.subjectMinorityeng
dc.subjectMigrationeng
dc.subjectReligioneng
dc.subjectNurseeng
dc.subjectTranscultural Nursingeng
dc.subjectHealthcare systemeng
dc.titleSestra z minoritní společnosti v českém zdravotnictvícze
dc.title.alternativeNurse from a minority society in the Czech healthcareeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag68534
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis will deal with the issue of nurses from minority groups. The theoretical part deals with transcultural nursing in general, but also with other important topics that are directly related to nurses from minorty groups. The empirical part has stated two aims. The first aim was to find out what issues nures from minority society face in Czech healthcare. The second aim was to find out what attitude the patients have towards a nurse from the minority society. Based on the set aims, four research questions have been posed. The first research question is trying to find out what issues does a nurse from the minority society notice within their workplace? The second question was what issues does a nurse from the minority society notice in relation to patients? The third research question asks how does the patient perceive the fact that they are being cared for by a minority society nurse? The last question was researching what communication issues does the patient perceive in communicating with a nurse from the minority society? To process the empirical part, a qualitative research method was chosen, specifically using semi-structured interviews that were carried out together with nurses coming from minority groups. They are individuals of different nationality or a different religion, working in Czech healthcare system. Further, interviews were being carried out with patients who experienced the care by nurses from minority groups. There were six informants in case of nurses, and five patients. In case of nurses, the main choice criterium was a different nationality or religion. In the category of patients, these had to be people who have at least once in their lives encountered the care by a nurse from a minority society. Based on acquired interviews, a data analysis was done and the results were further worked out into individual categories. The acquired results have proven that the main issue in the cooperation of nurses of a different nationality and Czech patients is difficult communication. Further, we have found out that foreign nurses are very happy in Czech healthcare and they do not notice any significant issues, except a language barrier. They only have pointed out documentation and machines as problematic, because they are not used to them. Further, it was discovered that patients perceive minority nurses rather positively and, again, besides difficult communication, they do not perceive any significant issues. Communication, however, is totally a basic feature of healthcare, and our research has discovered that if a nurse is unable to communicate efficiently, the patient is unhappy, they do not trust the nurse sufficiently and they may even refuse their care.eng
dc.date.accepted2022-05-30
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavierniková, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam