Ekonomika a finanční plánování leasingové společnosti
Abstrakt
Plánování je jednou z manažerských funkcí a procesů, která se podílí na řízení a fungování každé společnosti. Plánování je výchozím bodem, který předchází výkon všech ostatních manažerských činností.
Cílem diplomové práce bylo provést analýzu leasingové trhu v ČR a ve vybrané leasingové společnosti analyzovat systém finančního plánování, definovat plánování společnosti, zda probíhá efektivně a spolehlivě, popsat krátkodobé a dlouhodobé sestavování plánů.
Pro případovou studii byla vybrána leasingová společnost, která plánuje na základě mezinárodních standardů účetního výkaznictví střednědobý plán v druhé polovině roku, kdy se dále reviduje i plán současného roku. Střednědobý plán souvisí s náklady a výnosy, ovlivňuje ho tržní podíl, prostředí a trh dle konkurence.Leasingová společnost plánuje pro 3 produktové linie - automobily, spotřební zboží a přímá půjčka. Velký vliv na produkt, zda je ziskový či ne, má delikvence, která je nejvyšší v prvním roce splácení. Na delikventní smlouvy si leasingová společnost tvoří opravné položky a v prvotní fázi schvalování je u některých produktů povinné pojištění, které je součástí daného produktu.
Oddělení plánování a controllingu má na starosti sledování jednotlivých produktových linií. Kontroluje a vyhodnocuje, zda jsou produkty ziskové. Hlavním úkolem je sledování profitability produktů.
Závěrem lze říci, že je leasingová společnost v plánování, nastavování plánů a jejich implementace úspěšná. Výsledkem jsou ziskové produkty ze všech produktových linií, největší tržní podíl vykazují automobily, které tvoří hvězdu společnosti.
V případě, že je produkt nerentabilní, tak je po určité době zrušen nebo dochází k nahrazení jiným produktem. Likvidita se ve velké míře nesleduje, protože leasingová společnost je ve vlastnictví nadnárodní společnosti.