Spotřební chování na trhu s tiskovými náplněmi
Abstrakt
Cílem diplomové práce bylo zjistit chování spotřebitelů při nakupování tiskových náplní do tiskáren a následně jim vybrat za pomoci vícekriteriálního rozhodování vhodné produkty, které bych jim mohla doporučit.
Po vyhodnocení výzkumu jsem zjistila, že respondenti nejčastěji vlastní inkoustové multifunkční zařízení. Mezi nejpoužívanější značky tiskáren patří Hewlett Packard, Canon a Epson. Podíl méně významných značek ale za poslední 3 roky klesl. Respondenti nejčastěji nakupují originální náplně v kamenných obchodech a častěji kupují černou tiskovou náplň než barevnou. Hlavním důvodem výběru tiskové náplně je cena, kvalita a dostupnost.
Získané informace mi pomohly vybrat vhodné tiskové náplně pro spotřebitele. Zjistila jsem, že na trhu jsou cartridge více dostupné ve srovnání s tonery. Při hodnocení měřitelných atributů (cena, kvalita a šetrnost k životnímu prostředí) jsem vypočítala, že ve většině případů se spotřebitelům vyplatí nákup renovovaných náplní, a to hlavně u zkoumaných cartridgí HP a Canon a u tonerů HP a Epson. U zkoumané cartridge značky Epson jsem zjistila, že z důvodu jejího ‚qzačipování'' je její renovace zcela nemožná a proto bych doporučila zakoupit kompatibilní náplň. Neoriginální náplň bych též navrhla zakoupit u toneru Canon.