Vnitřní prostředí vybrané společnosti a jeho zhodnocení
Abstrakt
Ve své diplomové práci (závěrečném projektu magisterského studia na Jihočeské univerzitě, v oboru Obchodní podnikání) jsem se zaměřila na vnitřní prostředí firmy Centropen, akciové společnosti se sídlem v Dačicích.
Pro zhodnocení vnitřního prostředí jsem použila několik různých metod. Jednalo se o Analýzu výsledků v jednotlivých funkcionálních oblastech, krátce jsem zmínila Bostonskou matici a SWOT analýzu. Při hodnocení funkcionálních oblastí jsem vybrala - výzkum a vývoj, výrobu, nákup, prodej, marketing, lidské zdroje a financování. Oblasti marketingu byla věnována samostatná kapitola, ve které bylo provedeno dotazníkové šetření, rozebrání jednotlivých aktivit, které firma podniká pro svou prezentaci na veřejnosti. Věnovala jsem se také konkrétní reklamní kampani - Kampani škola. Tato kampaň je každoročně nejrozsáhlejší akcí, kterou Centropen připravuje, společně s fullservisovou reklamní agentrurou. Při zhodnocení funkcionálních oblastí se ukázala jako jednoznačně největší slabinou, oblast lidských zdrojů. V této oblasti se firma vůbec nezabývá hledáním a výchovou nové generace, přitom významná část pracovníků vyššího a středního managementu se blíží důchodovému věku, a ani dalším vzděláváním současných zaměstnanců. Marketing je schopen držet krok jen díky významné výpomoci agentury. Samostatně je schopen pokrýt spíše jen oblast propragace, nikoli kompletního marketingu.
Ke zpracování SWOT analýzy, kde se prolíná diagnostika vnitřního a vnějšího prostředí, jsem alespoň krátce shrnula konkurenční prostředí. Zde je více než jasné, že konkurenční tlaky sílí a Centropen, který stále užívá úspěchů z předchozích let, trochu zaspal právě v boji s konkurencí.
Opravdu významným kladem je silné finanční zázemí bez úvěrového zatížení, které pomáhá podpořit sílu firmy.