Ekonomika a řízení vybraného podniku maloobchodu
Abstrakt
Cílem této bakalářské práce bylo zhodnocení a analyzování ekonomiky vybraného maloobchodního podniku a na základě získaných informací stanovení doporučení vedoucích ke zlepšení. Vybraným podnikem se stala společnost Czech Computer, s. r. o., která již několik let patří k největším společnostem na českém ICT trhu.
K dosažení cíle byla použita finanční analýza, která slouží jako základ ke zhodnocení ekonomické situace. K analýze okolí podniku byl použit Porterův model pěti sil a zhodnocení vnějšího a vnitřního prostředí bylo provedeno pomocí SWOT analýzy . Jako zdroje dat byly využity firemní výkazy z let 2006 až 2010.
V teoretické části jsem se věnoval vymezení obchodu, jeho funkci a významu. Dále jsem se zaměřil na maloobchod, jeho definování, popis maloobchodní činnosti a maloobchodních jednotek. V další části jsem se zabýval podnikem, jeho životním cyklem, strategií, posláním a analýzou jeho zdrojů a okolí.
V praktické části jsem se zaměřil na finanční analýzu a přehledné znázornění vývoje jednotlivých ukazatelů pomocí grafického zobrazení a srovnávací tabulky. Na základě porovnání vypočítaných výsledků s doporučenými hodnotami, údajů z Porterova modelu a SWOT analýzy jsem snažil popsat ekonomickou situaci, ve které se podnik nachází a navrhnout doporučení.
Hypotéza tvrdící, že tržby společnosti každoročně rostou, byla vyvrácena pomocí údajů z výkazů zisku a ztráty. Druhá hypotéza byla zaměřena na finanční situaci podniku s tvrzením, že společnost se dle standardních finančních ukazatelů nachází v dobré finanční situaci. Tuto hypotézu se díky velmi vysokým hodnotám Altmanova Z-skóre podařilo potvrdit.
?