Formy vstupu na zahraniční trh
Abstrakt
Pokud chce podnik vstoupit na zahraniční trh, musí splnit celou řadu podmínek, které mu napomohou při dobývání zahraničních trhů. Mezi základní podmínky úspěšného vstupu na zahraniční trh patří: kvalitní produkt, atraktivní cena a vytvoření optimální prodejní struktury. Před vstupem na zahraniční trh musí firma získat informace o trhu a zemi.
Je nutné kvalifikovaně posoudit konkrétní trh a na základě jeho analýzy navrhnout správnou formu vstupu. Analýza prostředí před vsupem na zahraniční trh se využívá jako nástroj pro strategické rozhodnutí o formě vstupu.
Firma by si měla rozdělit zahraniční trhy na strategické, významné a menšího významu. Na strategických trzích je vhodné zvolit formu vstupu s přímých obchodním zastoupením, kde mateřská společnost tuto obchodní firmu ovládá. Tato forma vsupu na sebe váže relativně vysoké provozní náklady. Tyto je nutné správně odhadnout. Na druhé straně je neméně nutné posoudit potenciál daného trhu a správně posoudit možný objem prodeje vlastních produktů na trhu.
Na trzích významných je nutné, aby firma vytvořila takovou obchodní strukturu, která při minimálních provozních nákladech umožní uspokojit koupěschopnou poptávku. Toto zpravidla umožní spolupráce s externí firmou, která zajiťuje prodej vlastní prodejní strukturou. Provozní náklady nese externí obchodní zastoupení.
Trhy menšího je možné řešit formou přímého exportu přes prostředníka. Tato forma na sebe neváže žádné fixní provozní náklady. Projekty jsou řešeny pouze u konkrétních poptávek a v případě realizace výrobce dodává přímo zboží přímo zákazníkovi a prostředník obdrží provizi za zprostřetkování obchodu.
Je možné konstatovat, že exportní politika společnosti EMCO je na základě dlouhodobé působnosti na trhu vhodně přizpůsobena potřebám zahraničních zákazníků. To znamená, že je optimálně využit potenciál zahraničních trhů s přihlédnutím k plánovaným provozním nákladům společnosti.
Hypotéza tvrdící, že pro vybranou firmu je nejlepší formou vstupu na zahraniční trh využití přímého obchodního zastoupení, nemohla být na na konkrétní případové studii pro brazilský trh potvrzena, protože pro trh v Brazílii byla navržena forma nepřímého obchodního zastoupení.
Formu vstupu na zahraniční trh je zapotřebí posuzovat pro jednotlivé trhy individuálně. Určení konkrétní formy pro vstup na zahraniční trh patří ke klíčovým rozhodnutím firem využívajících export pro zvýšení objemu obratu.
Správná volba formy vstupu na zahraniční trhy může pro firmu znamenat růst a v opačné případě špatné rozhodnutí může pro firmu znamenat zhoršení výsledku hospodaření.