Odpovědnost za vady při prodeji zboží v obchodě
Abstrakt
Cílem bakalářské práce bylo popsat a analyzovat právní úpravu odpovědnosti prodávajícího za vady při prodeji zboží v obchodě a popsat problémy při uplatňování reklamací.
Právní úprava byla popsána a analyzována v teoretické části práce. V praktické části byl proveden dotazníkový výzkum jak na straně kupujících, tak na straně prodávajících.
Bylo zjištěno, že kupující nevědí, jaká práva mají při reklamacích a jaké povinnosti má prodávající. Více jak polovina kupujících dokázala jmenovat ani jeden zákon ČR, který se zabývá odpovědností za vady.
Ke zlepšení této situace bylo navrženo vyhotovení informační letáků s radami jak postupovat v případě zamítnuté reklamace a na jakou instituci je možné se obrátit. Dále bylo navrženo, aby zákonodárci přesně vymezili pojem ?opotřebení věci způsobené jejím běžným užíváním zboží? který je velmi obecný a sporný.
Prodávající znají zákony mnohem lépe, než kupující, ale i tak mají prodávající značné rezervy. Dokonce bylo zjištěno, že prodávající v některých situacích nepostupují v souladu se zákony.
Navrhnutá opatření jsou důsledná kontrola dodržování zákonů a zvýšení pokut v případě jejich porušení. Čestí prodávající fungují na uspokojivě. Reklamace kupujícím většinou uznávají.