Uplatnění procesního řízení v lázních Aurora
Abstrakt
Tématem této bakalářské práce je možné uplatnění procesního řízení v lázních Aurora. Volba tohoto tématu pro mne však nebyla vůbec jednoduchá. Vybíral jsem z několika variant, ale nakonec jsem se rozhodl pro toto téma. Hlavním důvodem bylo to, že jsem v podniku Lázně Aurora s.r.o. již dříve brigádně působil, a tudíž jsem již podnik znal a měl jsem vytvořené kontakty s Firs-Line managementem, což jsem považoval za velkou výhodu.
Po nelehkém výběru zkoumaného podniku a následném zvolení tématu jsem si stanovil několik cílů, kterých bych měl v práci dosáhnout. Hlavním kladeným cílem bylo analyzovat činnost lázeňského komplexu Lázní Aurora s.r.o. zejména z hlediska struktury řízení. Dále byly vymezeny další dílčí cíle, jako uplatnění procesního řízení a úrovně poskytovaných služeb. Pro úspěšné dosažení těchto stanovených cílů, bylo zapotřebí prostudování odborné literatury, která je uvedena v seznamu použité literatury. Za její pomoci byly v přehledu literatury vymezeny základní pojmy, definice, charakteristiky, způsoby měření a hodnocení, postupy a různé metody.
Další kapitola, kterou práce obsahuje je metodika. Zde jsou napsány kroky, dle kterých jsem se při vypracovávání vlastní práce řídil. Je zde zmíněno, že jsem k vlastnímu výzkumu používal převážně řízené rozhovory, které probíhaly jak s manažery jednotlivých úrovní, tak s řadovými pracovníky a jejich klienty. Dalšími užitými metodami, které jsem při výzkumu aplikoval, bylo vlastní pozorování a studie interních materiálů, které mi společnost poskytla v takřka neomezené míře.
Ve vlastní práci je nejprve stručné seznámení se společností Lázně Aurora s.r.o. její charakteristika, předměty podnikání a cílová skupina klientů, na které se zaměřuje. Dále je zde možné najít popis rozsahu poskytovaných služeb, strukturu řízení, kde jsem se zaměřil na vývojové změny v organizační struktuře v letech 2010 až 2012, současný, uplatňovaný systém řízení a možnosti zlepšení poskytovaných služeb. Při analýze uplatňovaného systému řízení a zejména pak při řízených rozhovorech s členem Top managementu jsem se dozvěděl, že se podnik snaží o přechod ze současného funkčního stylu řízení na řízení procesní. Tyto informace a s nimi související, poskytnuté interní materiály mi k vypracování vlastní práce velice pomohly. Zaměřil jsem se zejména na systém řízení jakosti tzv. QMS. Zde má podnik uvedené jednotlivé probíhající procesy, jejich činnosti, vlastníky, vstupy a výstupy. Tyto skutečnosti použil jako zdroj mého dalšího zkoumání. Snažil jsem se o přeprojektování procesů, jelikož mi některé přišli duplikované, jiné neefektivní. Vytvořil jsem tedy vlastní procesy vycházející ze současných. Z těchto procesů jsem si vybral jeden, který jsem podrobně analyzoval a pokusil se o jeho napřímení. Po rozboru jeho jednotlivých činností došlo k napřímení procesu. Dále jsem stanovil hodnotící ukazatele měřitelnosti.
Cíle bakalářské práce byly naplněny a je možné, že procesní řízení je pro Lázně Aurora s.r.o. dobrou cestou k zlepšení. Každopádně napřímení jednotlivých procesů může přinést ovace, ale to podnik zjistí bohužel až po aplikaci a provedení následných měření.