Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybraném podniku
Abstrakt
Cílem bakalářské práce byl průzkum a zhodnocení metod motivace a stimulace zaměstnanců ve vybraném podniku. Nejdříve bylo potřebné získat znalosti z odborné literatury, které jsou uvedeny v literární rešerši na začátku práce. Poté následoval výběr podniku, kterým byl zvolen podnik Leifheit, s. r. o. se sídlem v Blatné. Jeho hlavním předmětem podnikání je výroba bytových textilií a výroba drobných předmětů do domácnosti. Průzkum byl uskutečněn formou anonymního dotazníku na dvou relativně samostatných výrobních odděleních textil a montáž. Tyto dvě oddělení jsou rozdílné zejména druhem vykonávané práce a její náročností. Dotazník byl sestaven z 27 otázek obsahující uzavřené a polootevřené otázky a dotazníkovým šetřením byli osloveni pouze řadoví pracovníci. Pomocí dotazníku byly nejdříve respondentům kladeny identifikační otázky. Poté následovaly otázky týkající se samotné motivace a stimulace zaměstnanců. Výsledná interpretace byla uvedena v podobě tabulek a grafů, které byly dále podrobněji vysvětleny v diskuzi. Na závěr byla popsána doporučení pro zlepšení situace uvnitř podniku jako celku, tak i pro jeho jednotlivá oddělení. Tato doporučení mohou přispět ke zvýšení spokojenosti zaměstnanců a zajistit optimální vedení pracovníků. Průzkumem byly shledány nedostatky zejména v oblasti využívání zaměstnaneckých výhod, udělování pochval jednotlivým zaměstnancům a získávání zpětné vazby od nadřízených pracovníků. Je jen na vedení společnosti, zda se těmito nedostatky bude zabývat a snažit se o jejich odstraňování. Motivování a stimulování pracovníků je v dnešním světě skutečně natolik důležité, že by si měl tuto skutečnost uvědomit každý podnik.