Behaviorální ekonomie - jak drahý je bonus.
Abstrakt
Ve své bakalářské práci se věnuji relativně novému směru - behaviorální ekonomii.
Stručně vysvětluji základní myšlenky, krátce popíši historii. Poté se zaměřuji na konkrétní
problém a fenomén bonusu. Vysvětluji pojem zdarma, jak vidí jeden
z představitelů behaviorální ekonomie - Dan Ariely celý tento problém, ten tvrdí, že lidé
jsou slovem zdarma doslova omámeni. Tuto myšlenku jsem testovala pomocí dotazníkového
šetření.
Pomocí dvou typů dotazníků jsem zjišťovala, zda na lidi má vliv přítomnost, nebo
absence bonusu v podobě drobného předmětu zdarma. Lidé v dotazníku vybírali ze
dvou předmětů. V jednom typu dotazníku bonus nebyl nabízen, ve druhém jsem k jedné
nabídce přidala bonus v podobě pera zdarma a sledovala změny v rozhodování a preferencích
spotřebitelů.
Celkem jsem měla zodpovězených 205 dotazníků, ze kterých jsem poté pomocí programu
STATISTICA vyhodnocovala hypotézy. Snažila jsem se odpovědět, zda pohlaví,
vzdělání, pracovní zařazení a bonus ovlivňují rozhodování lidí na trhu. V mém experimentu
jsem pomocí zamítnutí hypotézy mohla poukázat pouze na vliv pohlaví na rozhodování.
Muži a ženy často vybírali jinou nabídku.
Pozitivní vliv bonusu se v mém pokusu nepotvrdil. Naopak lidé častěji volili nabídku,
ke které bonus nabízen nebyl, v případě, že měli k vyplnění dotazník s přítomností
bonusu, než když k vyplnění dostali dotazník bez přítomnosti bonusu.