Využití technické analýzy při obchodování na akciových trzích
Abstrakt
Cílem práce bylo vytvoření obchodních strategií na akciovém indexu NASDAQ Com-posite a porovnání těchto obchodních strategií s výnosem trhu.
V úvodních kapitolách jsou probrány teorie chování cen na akciových trzích a metody pro odhad budoucího vývoje cen. Hlavní část teoretické části je zaměřena na technickou analýzu a její nástroje. Nástroji technické analýzy rozumíme grafickou analýzu a analýzu založenou na technických indikátorech, které jsou dále použity pro vytvoření ob-chodních strategií. V praktické části je nejprve uveden metodický postup pro vytvoření a hodnocení obchodních strategií. Pro tvorbu obchodních strategií byly vybrány čtyři technické indikátory, exponenciální klouzavý průměr, Relative Strenght Index, Com-modity Channel Index a Parabolic SAR. Poslední část práce je věnována hodnocení uvedených obchodních strategií v porovnání s výnosem trhu.
Z uvedeného šetření vyplívá, že žádná z uvedených obchodních strategií nebyla v del-ším období (2008-2012) schopna překonat výnos trhu. Ve všech počítaných strategiích vycházela investice ztrátová. Překonat výnos trhu se podařilo pouze v krátkém období, v roce 2008, kdy nejúspěšnější strategií vyšla strategie založená na exponenciálním klouzavém průměru. K tomuto výsledku napomohla finanční krize v roce 2008, která způsobila, že trh se stal ztrátový ve výši 1978,44 USD (tj. 39,6%) zatímco ztráty v obchodních strategiích byly nižší. Dalším příznivým rokem byl rok 2012, kdy se podařilo obchodním strategiím vytvořeným na základě oscilátoru Commodity Channel Index (CCI) a trendovém indikátoru Parabolic SAR překonat trh. V obou obchodních strategiích bylo dosaženo vyššího zisku, něž byl výnos trhu.
Výsledky v delším období jsou tak konzistentní s efektivitou trhu, která říká, že žádná vytvořená obchodní strategie nepřinese vyšší výnosy než samotný trh.