Faktory stresu plynoucího z profese
Abstrakt
Cílem bakalářské práce byl průzkum stresových faktorů v odděleních organizací zabývajících se kontaktem se zákazníky a návrhy změn. K zjištění výsledků byly použity neřízené rozhovory, doplněné pozorováním a dotazníkové šetření se zaměstnanci. Dotazníkové šetření bylo zaměřeno jak na hodnocení stresových faktorů na pracovišti zaměstnanci, tak na jejich znalosti základních možností psychohygieny a relaxace. Samotné neřízené rozhovory a pozorování posloužilo zejména k diskusi u zpracování jednotlivých otázek v dotazníku.Zaměstnanci byli v kontaktu se zákazníky různými formami osobního prodeje,tváří v tvář a prostřednictvím médií.Dotazníky byly vyplněny 232 respondenty.Po souhrnu výsledků vyplynuly nejvýznamnější stresory na pracovišti, mezi které patří např. kontakt se zákazníky, pracovní podmínky,nadřízení, strach z nesplnění úkolu, časový tlak, špatný pracovní kolektiv atd.Z výsledků dále vyplynulo, že pracovní stres ovlivňuje chod organizace na všech jeho úrovních. Tento stres může mít negativní vliv na služby poskytované zákazníkům, pracovní výkonnost a kvalitu odvedené práce vůbec.