Ekonomické chování nefinančních podniků vlastněných vládou.
Abstrakt
Diplomová práce byla zpracována jako součást řešení studentského týmového výzkumného projektu GAJU 029/2011/S Grantové agentury Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Hlavním cílem této práce je zhodnotit ekonomické chování vládou vlastněných nefinančních podniků (označeno jako NPVV) ve vybraném odvětví národního hospodářství. Teoretická část se zabývá stručným popisem těchto podniků a problémy s jejich efektivnosti, kterými se zabývají určité studie. Praktická část obsahuje vývoj jednotlivých druhů ziskovosti (druh důchodu na produkci) v národohospodářském a odvětvovém vyjádření v rámci vybraných národních účtů za roky 1999 ? 2010. V závěru práce jsou propojena zjištění z předchozích kapitol. Postup je takový, že jsou skutečnosti z podsektoru za odvětví porovnány se skutečnostmi z podsektoru za národní hospodářství Dále jsou výsledky tohoto porovnání srovnána s informacemi o NPVV, která jsou extrahována ze souvisejících studií. Také jsou zde zhodnoceny výsledky ukazatelů dostupných pouze za podsektory nefinančních podniků.
Analyzovaným odvětvím bylo odvětví pozemní a potrubní přepravy, protože se podílelo v roce 2010 podstatně na produkci nefinančních podniků veřejných NPV (13,3 %) i nefinančních podniků národních soukromých NPS (3,74 %) (hlavní zkoumané podsektory sektoru nefinančních podniků). Produkce a důchody se zhruba u sledovaných podsektorů vyvíjely průměrně stejně v odvětví i v národním hospodářství, proto jsou hodnoty porovnatelné. Když se použije u ziskovosti hrubé přidané hodnoty, jsou na tom lépe NPV. Při použití čisté přidané hodnoty a dalších druhů důchodů dochází k prohození pozic NPV a NPS a prohloubení rozdílů mezi nimi. Dokonce u NPV dochází u čistého disponibilního důchodu k pravidelné záporné ziskovosti (rentabilitě). NPV má podle výzkumu problém především s platy zaměstnanců. Zajímavé však je, že problémy spojené s finanční krizí nedopadnou na NPV tak rychle jako na NPS. Na NPS dopadnou téměř okamžitě, na NPV se zpožděním a menší intenzitou. Zásadním doporučením je zavedení kontroly obchodních společností s jakoukoliv účastí státu skrz nejvyšší kontrolní úřad.