Podniková kultura a její význam v multikulturním globálním prostředí
Abstrakt
Disertační práce se zabývá specifikací a porovnáním kulturních dimenzí ve vybraných podnicích působících v různých místech globálního společenství. Hlavním zaměřením je nalezení odpovědi na otázku, jak podniková kultura a její dimenze ovlivňují posun podniku ke znalostní ekonomice.
Identifikace kulturních dimenzí byla realizována pomocí kvantitativního výzkumu VSM 94 u dvou německých mateřských společností a jejich poboček z České republiky, Indie, Japonska a USA. Výzkum u jedné české pobočky byl rozšířen o kvalitativní výzkum pomocí TBSD. Následně byly zjištěné kulturní dimenze zkoumaných podniků porovnány s žádoucími kulturními dimenzemi znalostního podniku.
Výsledky ukazují, že znalostní ekonomice odpovídají kulturní dimenze malý mocenský odstup a feminita, v přechodové zóně se nachází dlouhodobá orientace. Nejdelší cesta ke znalostní ekonomice se ukázala u kolektivismu a přijímání nejistoty. Zde se naskýtá největší prostor pro formování podnikové kultury žádoucím směrem a řízení lidských zdrojů spojené se vstupem do znalostní ekonomiky v plném rozsahu.
Na základě výsledků analýzy zjištěných kulturních dimenzí, sdílených hodnot, síly podnikové kultury, vlivu kultury mateřské společnosti a vlivu národní kultury byly formulovány návrhy s cílem přiblížit zkoumané podniky ideálnímu stavu znalostnímu podniku, a tím docílit vyšší konkurenceschopnosti a dlouhodobé perspektivy v multikulturním globálním prostředí.