Hrozby a příležitosti pro vybranou firmu
Abstrakt
Hlavním cílem diplomové práce bylo odkrýt příležitosti a identifikovat hrozby pro vybranou firmu a navrhnout firmě využití získaných informací.
V teoretické části diplomové práce jsem čerpala informace o provedení situační analýzy a dále pak o metodách analýzy marketingového prostředí a SWOT analýzy.
Pro zjištění příležitostí a hrozeb v praktické části diplomové práce jsem zvolila Československou obchodní banku, a. s., která působí jako univerzální banka v České republice. Pro tyto účely byla použita SWOT analýza. Před provedením SWOT analýzy bylo nutné nejdříve vypracovat analýzu marketingového prostředí podniku. Makroprostředí firmy jsem analyzovala prostřednictvím STEP analýzy. Mikroprostředí banky jsem vyhodnotila pomocí Porterova modelu pěti sil a k analýze společnosti jsem provedla finanční analýzu vybraných ekonomických údajů a poměrových ukazatelů z výročních zpráv za sledované období roku 2010 až 2014.
Provedením SWOT analýzy byly odkryty následující příležitosti: růst počtu obyvatel, rostoucí počet domácností s osobním počítačem a připojením k internetu, rozvoj smartbankingu a propojení distribučních sítí. Nejvýznamějším ohrožením pro banku je růst rivality mezi konkurenty, růst vyjednávací síly zákazníků, ohrožení formou substitutů, konec platnosti smlouvy s Českou poštou a zamýšlené převedení České pošty na franšízu.
Abych naplnila cíle práce, navrhla jsem bance následující doporučení: specializované produkty pro děti a mládež a kampaň s veřejnou soutěží, dále alternativní distribuční kanály, virtuální videobankéře a virtuální pobočky, soutěžní a anketní aplikace na sociálních sítích, rozvoj smartbankingu, propojení distribučních sítí a sloučení obchodních značek. Z hlediska ohrožení doporučuji snížit poplatky za vedení účtů, zvýšit úrokovou sazbu na účtech, vytvořit dotazníky ohledně odchodovosti klientů, vyšší provize z prodejů a podílů pro Českou poštu a v neposlední řadě benefity a školení pro zaměstnance České pošty.