dc.contributor.advisor | Blümlová, Dagmar | |
dc.contributor.author | Karpíšková, Petra | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T12:27:16Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T12:27:16Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2007-12-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7371 | |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce pojednává o malíři Jožovi Uprkovi v kontextu formování moderní české výtvarné kultury na přelomu 19. a 20. století. Zároveň zkoumá Uprkův decentralistický postoj, projevený v pevném sepětí s rodným Slováckem, celoživotní základnou. Jeho osobité dílo se pomalu vytrácí z obecného povědomí, od jeho jediné monografie uplynulo již 63 let. Tato práce reflektuje okolnosti a síťě vztahů, ve kterých se formoval Uprka jako malíř. Jeho studia v Praze, Mnichově a Paříži můžeme pokládat za takřka modelová pro konec 19. století. Pozornost je také věnována námětově spřízněnému Hanuši Schwaigerovi. Uprka v povědomí veřejnosti neprávem uvízl v druhořadé kategorii malířů národopisných žánrů. Je to nejenom ku škodě samotného umělce, ale především pro českou kulturu. Jeho vrcholná tvorba na přelomu 19. a 20. století nese znaky originálního uměleckého přístupu. | cze |
dc.format | 79 stran | |
dc.format | 79 stran | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.title | Příběh moderního tvůrce. Joža Uprka (1861-1940) | cze |
dc.title.alternative | The Story of The Modern Artist. Joža Uprka (1861-1940) | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 4768 | |
dc.description.abstract-translated | The thesis disserts about painter Joža Uprka in the context of modern
Czech art culture formalization at the end of 19th and 20th Century. It
also focus on Uprka’s decentralization attitude expressed in his
firm relation to native land of Slovácko, his lifetime basis. His typical
work is slowly disappearing from public knowledge. It has been more than
60 years since his latest monography was printed. His study in Prague,
Munich, and Paris can be considered as exemplary for the end of 19th
Century. Attention is being diverted to subject-similar painter Hanuš
Schwaiger. Uprka in the common recognition sticked in the second class
category of folklore-subject artists, yet wrongly. It is a pitty not only
for the artist but mainly for Czech culture. The culmination of
Uprka's work at the end of the 19th and at the beginning of the 20th
Century, is evidently an original art approach. | eng |
dc.date.accepted | 2008-02-05 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Kulturní historie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jiroušek, Bohumil | |