Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBlümlová, Dagmar
dc.contributor.authorKarpíšková, Petra
dc.date.accessioned2021-11-25T12:27:16Z
dc.date.available2021-11-25T12:27:16Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2007-12-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7371
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce pojednává o malíři Jožovi Uprkovi v kontextu formování moderní české výtvarné kultury na přelomu 19. a 20. století. Zároveň zkoumá Uprkův decentralistický postoj, projevený v pevném sepětí s rodným Slováckem, celoživotní základnou. Jeho osobité dílo se pomalu vytrácí z obecného povědomí, od jeho jediné monografie uplynulo již 63 let. Tato práce reflektuje okolnosti a síťě vztahů, ve kterých se formoval Uprka jako malíř. Jeho studia v Praze, Mnichově a Paříži můžeme pokládat za takřka modelová pro konec 19. století. Pozornost je také věnována námětově spřízněnému Hanuši Schwaigerovi. Uprka v povědomí veřejnosti neprávem uvízl v druhořadé kategorii malířů národopisných žánrů. Je to nejenom ku škodě samotného umělce, ale především pro českou kulturu. Jeho vrcholná tvorba na přelomu 19. a 20. století nese znaky originálního uměleckého přístupu.cze
dc.format79 stran
dc.format79 stran
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.titlePříběh moderního tvůrce. Joža Uprka (1861-1940)cze
dc.title.alternativeThe Story of The Modern Artist. Joža Uprka (1861-1940)eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag4768
dc.description.abstract-translatedThe thesis disserts about painter Joža Uprka in the context of modern Czech art culture formalization at the end of 19th and 20th Century. It also focus on Uprka’s decentralization attitude expressed in his firm relation to native land of Slovácko, his lifetime basis. His typical work is slowly disappearing from public knowledge. It has been more than 60 years since his latest monography was printed. His study in Prague, Munich, and Paris can be considered as exemplary for the end of 19th Century. Attention is being diverted to subject-similar painter Hanuš Schwaiger. Uprka in the common recognition sticked in the second class category of folklore-subject artists, yet wrongly. It is a pitty not only for the artist but mainly for Czech culture. The culmination of Uprka's work at the end of the 19th and at the beginning of the 20th Century, is evidently an original art approach.eng
dc.date.accepted2008-02-05
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineKulturní historiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programHistorické vědycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJiroušek, Bohumil


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam