Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v mravokárné literatuře raného novověku
Abstrakt
Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v literatuře raného novověku
Anotace
Diplomová práce Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v mravokárné literatuře raného novověku se soustředí na ženu raného novověku očima mravokárných autorů. Práce se řadí k příspěvkům vztahujícím se k výzkumu generových rolí ve společnosti ve zkoumané době. Prameny, ze kterých čerpá, pocházejí z 16. a 17. století a jsou zaměřeny proti ženským neřestem, které byly ve většině případů spojovány s ženskou tělesností. Tělo jako nástroj hříchu představuje v této práci pojící jednotku mezi jednotlivými kapitolami a slouží jako hlavní symbol ženského hříchu.
V souvislosti s tělesnem se tak v práci objevují nejobávanější hříchy, jakými byla pýcha, cizoložstvo či smilstvo. Vedle těchto konkrétních prohřešků upozorňovali mravokární autoři také na možné nástrahy či možné cesty vedoucí k hříchu, jako byl tanec nebo pouhý ženský pohled. Již z těchto názorů je patrné, že bylo velmi důležité vyvarovat se ženám se špatnou pověstí, protože i pouhá pomluva mohla zpochybnit bezúhonnost každého člověka.
Cílem diplomové práce je přiblížení představ, které o ženách raného novověku ve společnosti převládaly. Práce by měla nastínit jistou bipolaritu, která je v souvislosti s ženou v mravokárných spisech patrná. Žena raného novověku tak byla chápána ve dvou rovinách, buď byla pojímána jako vykupitelka nebo naopak žena zlá či neřestná, přičemž hlavní myšlenkou práce je přiblížení dobových názorů především na ženu hříšnici.