Jazyk a styl psané české publicistiky v roce 2009 v porovnání s rokem 1989
Abstrakt
Diplomová práce Jazyk a styl psané české publicistiky v roce 2009 v porovnání s rokem 1989 si klade za cíl popsat jazykové prostředky užívané v textech Mladé fronty DNES v období leden až prosinec 2009 a následně je porovnat s lexikálními prostředky, jež se objevují v textech deníku Rudé právo z roku 1989, taktéž v období leden až prosinec. Teoretická část práce stručně charakterizuje publicistický styl, jeho formy a útvary, samostatná kapitola se věnuje historii publicistiky. Další kapitoly uvádějí stručný souhrn událostí let 1989 a 2009 a přibližují historii a strukturu deníků, o něž nám při srovnávání jde. Ve druhé, praktické části práce autorka vyhledávala lexikální prostředky užité ve vybraných publicistických textech, především jde o výskyt prostředků automatizovaných a aktualizovaných, frazémů a jejich typů. Excerpované výrazy jsou následně rozřazeny do samostatných kapitol. Na základě shromážděného jazykového materiálu se ve druhé části diplomové práce zaměřujeme na popis těchto prostředků a na jejich funkci v textu. Dále se pokusíme stručně postihnout změny ve slovní zásobě v závislosti na společenských a politických změnách odehrávajících se v daném období.