dc.contributor.advisor | Medová, Lucie | |
dc.contributor.author | Kantoříková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T13:48:11Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T13:48:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-07-29 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7729 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá psycholingvistikou a vybranými aspekty osvojování jazyka dětmi. Ve vývoji psycholingvistiky přibližuje čtyři základní teoretické směry. Behavioristickou teorii, generativní teorii, kontextovou psycholingvistiku a kognitivní psycholingvistiku. Shrnuje dosavadní poznatky v osvojování jazyka dětmi a v utváření a rozvíjení základních komunikačních schopností člověka od jeho narození. Současně práce pro úplnost zmiňuje i obvyklé vývojové poruchy - afázie, dyslexie, dysfázie.
Samostatnou kapitolu pak tvoří vlastní pilotní studie konkrétního jazykového jevu, a to osvojování adjektivního pasiva u skupiny osmi dětí ve věku tři až pět let. Ve studii je použita forma rozhovorů s využitím připravených obrázků vztahujících se k jednotlivým větám. Výsledky studie jsou poměrně nejednoznačné, velmi individuální a přibližují se tak i některým známým teoretickým zdrojům. | cze |
dc.format | 78 s. (96 394 znaků) | |
dc.format | 78 s. (96 394 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Psycholingvistika | cze |
dc.subject | osvojování jazyka dětmi | cze |
dc.subject | behaviorismus | cze |
dc.subject | generativismus | cze |
dc.subject | kontextová psycholingvistika | cze |
dc.subject | kognitivní psycholingvistika | cze |
dc.subject | vývojové poruchy | cze |
dc.subject | adjektivní pasivum | cze |
dc.subject | Psycholinguistics | eng |
dc.subject | language acquisition by children | eng |
dc.subject | behaviorism | eng |
dc.subject | generativism | eng |
dc.subject | context psycholinguistics | eng |
dc.subject | cognitive psycholinguistics | eng |
dc.subject | development disorders | eng |
dc.subject | adjective passive | eng |
dc.title | Vybrané aspekty osvojování jazyka dětmi | cze |
dc.title.alternative | Selected Aspects of First Language Acquisition in Czech | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 22349 | |
dc.description.abstract-translated | Bachelor thesis deals with psycholinquistics and selected aspects of language acquisition by children. It approaches four basic theoretical tendencies in the trend of psycholinguistics. These are behaviorism theory, generative theory, context psycholinguistics and cognitive psycholinguistics. It summarizes actual knowledge in language acquisition by children and in forming and development of people´s basic communication skills since their birth. At the same time the thesis also mentions the usual development disorders ? aphasia, dyslexia, dysphasia.
Separate section is formed by the pilot study of a particular language phenomenon which is acquisition of adjective passive by a group of children three to five years old. The study uses a form of dialogues together with prepared pictures referring to single sentences. The results of the study are rather ambiguous, very individual and they resemble some well-known theoretical sources. | eng |
dc.date.accepted | 2011-09-13 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Bohemistika | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Filologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.description.defence | Autorka představila svoji práci, seznámila komisi se zpracovávanou problematikou a zodpověděla všechny otázky, které jí členové komise položili. | cze |