Správní organizace nižšího školství a její fungování na Třeboňsku od počátku 19. století do roku 1868
Abstrakt
Předkládaná práce je příspěvkem k dějinám správy elementárního školství na příkladu Třeboňska mezi léty 1774 až 1869. Studie je zaměřena především na vývoj, organizaci, informační výměnu a chod institucí školské správy a kompetence jednotlivých jejích úředníků. Úvodní část představuje základní literaturu k tématu a hodnotí úroveň bádání, stejně jako šíři pramenné základny. První kapitola přibližuje reformní snahy Marie Terezie a Josefa II. v oblasti školství a řadu dalších navazujících zákonných úprav až po liberální školské zákony z let 1868 a 1869, které daly vzniknout soustavě obecných škol. Součástí je přiblížení agendy jednotlivých úředníků školské správy, jejich kompetence, úkoly a vzájemné vztahy. Pozornost je také věnována školním vizitacím. Druhá kapitola popisuje rozsah třeboňského školního obvodu a jeho jednotlivé farní školy. Obraz nižšího školství ve sledovaném období dokreslují tři kapitoly o učitelích, žácích a školách na Třeboňsku, které přibližují požadované vzdělání učitelů a podrobný rozbor jejich příjmů na základě školních fasí, představují významnější osobnosti z řad místních učitelů, ale i sociální původ žáků, vyučované předměty, otázky patronátu, jazykové hledisko, rozsah školního roku a podobně. Celkové shrnutí je uvedeno v závěru.