Surrealismus a komerce
Abstrakt
Práce se bude věnovat otázkám spojeným se vztahem umění a komerce v pohledu klíčových představitelů surrealismu. Východiskem budou názory na komercializaci umění obsažené v programových textech surrealismu, zejména v manifestech André Bretona. V potaz budou brány rovněž posuny vůči dadaismu a také marxistické souvislosti surrealistické kritiky "jarmarku umění". Práce se zaměří také na způsob, jakým zřetele k tržnímu potenciálu jednotlivých druhů umění či literárních žánrů ovlivňují jejich hodnocení ze strany surrealistů (příkladem zde může být Bretonův nejednoznačný vztah k malířství, případně k románu). Pozornost bude věnována též vztahu surrealismu a populární kultury, respektive pronikání surrealismu do populární kultury. V této souvislosti bude práce sledovat zejména proměny díla Salvadora Dalího a pokusí se objasnit pojem "surrealistického kýče".