The Image of Italy and Italians in the works by E. M. Forster and Henry James
Abstrakt
Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala "Obraz Italů a Itálie v dílech E. M. Forstera a Henryho Jamese," protože mám velmi blízký vztah k Itálii a protože mi přijde zajímavé porovnat, v čem se liší a v čem shoduje zobrazení Itálie a jejích obyvatel u těchto autorů.
V úvodu své práce popisuji, jakou roli sehrála Itálie v průběhu historie, jaký byl její význam a jak ovlivnila ty, kteří se do ní vydali. Vysvětluji důležitou úlohu Itálie během "cesty za zdokonalením," která byla součástí vzdělání mladých anglických mužů především v 18. století a která se nazývala "kavalírská cesta," a také poukazuji na to, že různá italská města byla vnímána rozdílně. Důležitou roli přitom sehrály předsudky a stereotypy, jak také v úvodu své práce zmiňuji. Dále vysvětluji, proč autoři včetně Forstera a Jamese zasazovali děj svých děl do Itálie. Představuji jednotlivá Forsterova a Jamesova díla s touto tematikou a shrnuji nejdůležitější aspekty jejich užití italského prostředí a postav. Srovnání reprezentace Itálie a Italů v dílech těchto autorů je cílem mé práce.
Ve své práci se nejprve věnuji vztahu E. M. Forstera k Itálii a jeho dílům s italskou tematikou. Zaměřuji se na role a funkce Itálie a na italské postavy v těchto dílech, přičemž tyto sledované jevy následně porovnávám.
Stejný postup volím posléze u H. Jamese, u něhož rovněž nejdříve popisuji jeho postoj k Itálii a poté jeho díla, jejichž děj je zasazený do Itálie nebo v nichž jsou italské postavy. Tato díla srovnávám opět se zřetelem na autorovo zachycení Itálie a jejích obyvatel.
V další části své práce porovnávám zmíněnou tvorbu obou autorů. Zaměřuji se přitom na zasazení děje do Itálie a na zobrazení umění, dále na roli Itálie v dílech obou autorů, na podobnosti a rozdíly italských postav, na kulturní předsudky, stereotypy a xenofobii v dílech a také popisuji, do jaké míry se E. M. Forster nechal inspirovat tvorbou H. Jamese, přičemž čerpám z Forsterova kritického díla Aspekty románu a informace konfrontuji s některými kritickými texty jiných autorů, jako například s článkem Kevina J. H. Dettmara a recenzí Edmunda Whitea.
V závěru své práce analyzuji filmové adaptace Forsterových a Jamesových děl s italskou tematikou a porovnávám je s předlohami, podle nichž byly natočeny. Všímám si přitom podobností a rozdílů v zachycení Italů a Itálie.