Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHošek, Josef
dc.contributor.authorKošnarová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T07:57:03Z
dc.date.available2021-12-03T07:57:03Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18217
dc.description.abstractHyperaktivita a poruchy pozornosti jsou velice složitým jevem, ke kterému je potřeba přistupovat komplexně. V současné době neexistují žádné univerzální ani zázračné metody nápravy. Problematika specifických poruch učení spolu s ADHD paří aktuálně k obecně nejsledovanějším v oblasti základního školství v České republice. V současnosti se stává jedním z nejdiskutovanějších témat otázka agresivity dětí, dětské hyperaktivity a problémů ve výchově právě těchto dětí. Žádný obor a žádná metoda nenahradí kvalitní rodinné prostředí, výchovné působení rodičů a emoční vazby v rodině. Je však řada případů, kdy porucha nebo disharmonický vývoj dítěte může přímo narušit dobře fungující rodinu. Je třeba zdůraznit, že sebelepší rodina sama nezvládne výrazně hyperaktivní dítě. Ve všech těchto případech je spolupráce s odborníky nezbytná. Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku dětí s dysfunkční poruchou zvanou syndrom ADHD. Obsah práce je v první části členěn do jednotlivých kapitol, které popisují terminologii týkající se ADHD, vývoj z historického hlediska, symptomatologii, možné příčiny vzniku této poruchy, diagnostiku a především možnosti jejího řešení pomocí komplexního přístupu. Další kapitoly jsou zaměřeny na specifické poruchy učení, které s ADHD úzce souvisejí. Stěžejní část práce spočívá ve vyzdvižení důležité úlohy svépomocných skupin a občanských sdružení na místní i celostátní úrovni. Druhá část je věnována vlastnímu výzkumu, a to v regionu Česká Lípa. Ten se týká zmapování současné situace v České Lípě, konkrétně se zaměřuje na poskytované formy péče a služby dětem s ADHD a SPU a jejich rodinám. Dále jsou formou dotazníku osloveni rodiče dětí s ADHD a SPU s cílem zjistit jejich spokojenost s poskytovanými službami, názory a potřeby, informovanost o svépomocných skupinách včetně zájmu o založení místní svépomocné skupiny či občanského sdružení. Diplomovou prací chtěla autorka více přiblížit aktuální problematiku specifických poruch pozornosti, chování i učení a pojmout možnosti jejího řešení z různých aspektů. Především pak vyzdvihnout důležitost občanského sektoru sehrávajícího nezastupitelnou roli při řešení výše zmíněné problematiky. Autorka chtěla zároveň touto cestou poukázat na potřebu pomáhat zkvalitňovat život těmto dětem i jejich nejbližšímu okolí.cze
dc.format135 s., 12 s. příloh
dc.format135 s., 12 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectADHDcze
dc.subjecthyperaktivitacze
dc.subjectlehká mozková dysfunkcecze
dc.subjectobčanská sdruženícze
dc.subjectporuchy pozornosticze
dc.subjectspecifické poruchy chovánícze
dc.subjectsvépomocné skupinycze
dc.subjectAttention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)eng
dc.subjecthyperactivityeng
dc.subjectattention deficit disordereng
dc.subjectspecific learning disabilityeng
dc.subjectcivic associationseng
dc.subjectself-help societieseng
dc.subjectmild brain disfunctioneng
dc.titleProblematika dětí s ADHD a SPU a její řešení formou svépomocných skupincze
dc.title.alternativeADHD Children and Self-help Societieseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag12175
dc.description.abstract-translatedHyperactivity and attention deficit disorder belong to very complicated disorders which should be considered in a global view. At present no general or miracle medicine can be used. However, specific learning disabilities and ADHD are focused on very intensively at basic schools in the Czech Republic. Children´s aggressiveness, hyperactivity and difficulties in raising are discussed very often. No programme or method can substitute a nice family life, loving parental care and good relations in the family. However, many cases of destroying a contended family life caused by child´s disorders or disharmony are reported. Even the best family is not expected to be able to bring up a hyperactive child by itself. The dissertation is focused on children who suffer from functional disorder called ADHD syndrom. First part of the work is divided into chapters which detail ADHD terminology, its historical development, symptoms, probable causes, diagnostics and ways of dealing with it in general. Further chapters analyse specific learning disabilities which are closely related to ADHD. The goal of the work consists in emphasising importance of self-help societies and civic associations at local and national dimensions. Next part concerns with the study on current situation of the care and service provided for ADHD children and their families in the region of Česká Lípa.Children´s parents were asked to fill in the questionnaire in order to find out their opinions and needs, and if they are satisfied with services provided for their children. They were also informed about the self-help societies and civic associations and ways of establishing local ones. The work should draw attention to the disorders mentioned above and most of all emphasise the importance of civil sector which plays a significant role in dealing with these problems. The author would also like to refer to the necessity of improving lives of these childrens and their close relatives.eng
dc.date.accepted2008-09-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osobycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVlášková, Libuše
dc.description.defenceBc. Košnarová Jana ved. práce: Mgr. Josef Hošek oponent: PhDr. Libuše Vlášková Problematika dětí s ADHD a SPU a její řešení formou svépomocných skupin Studentka seznámila komisi s DP - téma, teorie, praktická část, problémy provázející výzkum. Doc. Šemberová se dotazovala na hypotézu 1 (studentka uvedla "jen částečně potvrzena"). Dr. kříž se dotazoval, zda studentka zná i jiné léky než Ritalin. Diskutoval se studentkou o rozsáhlosti terminologie. Mgr. Hošek se vyjádřil k práci s diplomantkou a vyzdvihl důležitost praktic. pokračování práce na tématu. Studentka uvedla, že by ráda svépomocnou sk. nebo o.s.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam