Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorDoskočil, Ondřej
dc.contributor.authorSeidlová, Marcela
dc.date.accessioned2021-12-03T07:57:13Z
dc.date.available2021-12-03T07:57:13Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18235
dc.description.abstractProblematika zdravotnické etiky ve výuce ošetřovatelství na středních zdravotnických školách Cílem práce bylo zjistit, jaká je v současné době představa o důležitosti a významu etických souvislostí při výkonu pomáhajících profesí u studentů v oboru zdravotnický asistent a pedagogických pracovníků středních zdravotnických škol. Na tomto základě zjistit rozsah zastoupení etických témat v předmětech vyučovaných na SZŠ a zájem a postoj učitelů vůči zavedení předmětu zdravotnické etiky do výuky v oboru zdravotnický asistent. K výzkumu byla použita dotazníková technika sběru dat. Jeden výzkumný soubor tvořili žáci 2. a 3. ročníků oboru zdravotnický asistent v prezenční formě studia. Dotazník obsahoval 19 otázek, z nich 6 otázek uzavřených, 1 otázka polootevřená a 5 otázek otevřených a 4 otázky s grafickou škálou a 3 otázky s číselnou škálou. Druhý výzkumný soubor tvořily odborní učitelé středních zdravotnických škol. V dotazníku bylo uvedeno 23 otázek z toho 11 otázek uzavřených, 3 otázky polootevřené a 6 otázek otevřených a dále 2 otázky s grafickou škálou a 1 otázka s číselnou škálou. Ve výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy, které měly potvrdit nebo vyvrátit, že se studenti oboru zdravotnický asistent na SZŠ setkávají s problematikou zdravotnické etiky výhradně v předmětech Ošetřovatelství, Psychologie a komunikace a Občanská nauka a, že učitelé odborných předmětů na SZŠ preferují vyčlenění předmětu Zdravotnická etika před zařazením etické problematiky do ostatních vyučovacích předmětů. První hypotéza se nepotvrdila, bylo zjištěno, že s problematikou zdravotnické etiky se studenti setkávají i v dalších předmětech. Druhá hypotéza, že učitelé odborných předmětů na SZŠ preferují vyčlenění předmětu Zdravotnická etika před zařazením etické problematiky do ostatních vyučovacích předmětů se potvrdila. Vzhledem výsledkům výzkumu by bylo vhodné modifikovat nejen výběr a rozsah etických témat, nýbrž i hodinovou dotaci, jejich zařazení do ročníků i do struktury předmětů povinných, výběrových či volitelných. Což by mělo velký význam pro současně probíhající transformaci odborného vzdělávání, tvorby rámcových a dále pak školních vzdělávacích programů středních zdravotnických škol. Výsledky výzkumu by byly v případě zájmu poskytnuty managementu škol tak, aby byly zohledněny profesní zájmy žáků, potřeby a požadavky učitelů, škol a regionů.cze
dc.format116 s.
dc.format116 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEtikacze
dc.subjecthistoriecze
dc.subjectošetřovatelstvícze
dc.subjectpedagogikacze
dc.subjectprofesecze
dc.subjectteoriecze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectzdravotnický asistentcze
dc.subjectEthicseng
dc.subjecthistoryeng
dc.subjectnursingeng
dc.subjectpedagogyeng
dc.subjectprofessioneng
dc.subjecttheoryeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectmedical assistanteng
dc.titleProblematika zdravotnické etiky ve výuce ošetřovatelství na středních zdravotnických školáchcze
dc.title.alternativeThe Issue of Medical Ethics in Nursing Training at Secondary Medical Schoolseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag9245
dc.description.abstract-translatedThe Issue of Medical Ethics in Nursing Training at Secondary Medical Schools The aim of the thesis was to determine the present-day importance and meaning of ethical issues during the performance of auxiliary professions among students in the field of medical assistance and pedagogical workers at secondary medical schools, and on this basis to determine the scope of representation of ethical topics in subjects taught at secondary medical schools and the interest and attitude of teachers towards introducing medical ethics as a learning subject in the field of medical assistant. In the survey, the questionnaire technique for data collection was used. One survey sample included students from the 2nd and 3rd years of medical assistant training in a presentation study program. The questionnaire contained 19 questions, of which 6 were closed, 1 semi-open and 5 open, as well as 4 questions with a graphic scale and 3 questions with a numerical scale. The second survey sample included professional teachers at secondary medical schools. The questionnaire contained 23 questions of which 11 were closed, 3 semi-open and 6 open, as well as 2 questions with a graphic scale and 1 question with a numerical scale. Two hypotheses were stipulated in the survey, which were to confirm or refute that students of the medical assistant degree at secondary medical schools encounter the issue of medical ethics exclusively in the subjects of Nursing, Psychology and Communication, and Social Studies, and that the teachers of specialized subjects at secondary medical schools prefer the separation of the subject of Medical Ethics rather than including ethical issues into other study subjects. The first hypothesis was not confirmed; it was found that students encounter ethical issues in other subjects as well. The second hypothesis that teachers of specialized subjects at secondary medical schools prefer separation of the subject of Medical Ethics rather than including ethical issues into other subjects was confirmed. With regards to the results of the survey, it would be suitable not only to modify the selection and scope of ethical topics, but also the hourly allocation, their classification into years and the structure of compulsory, selective and optional subjects. This should be very important for the ongoing transformation of specialized education, creation of framework and subsequently school educational programs for secondary medical schools. The results of the survey may be provided to school managements, should they be interested, so as to take into account the professional interests of students, the needs and requirements of teachers, schools and regions.eng
dc.date.accepted2008-09-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠimek, Jiří
dc.description.defenceObhajoba: 1) Shledáváte Vy osobně vyčlenění samostatného předmětu "Etika" v rámci středoškolského vzdělávání zdravotnických pracovníků za žádoucí? Pakliže ano, jaký by měl být jeho rozsah a obsah? Kdo by byl kompetentní jej vyučovat? 2) Když předložím dotazník lidem, které náhodou potkám na ulici, je to náhodný výběr? 3) Co je náhodný výběr ve vědecké práci? 4) Co je zdravotnická etika podle Vás? Co je etika blízkosti? Klasifikace: výborně.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam