Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMotlová, Lenka
dc.contributor.authorTománková, Barbora
dc.date.accessioned2021-12-03T08:51:31Z
dc.date.available2021-12-03T08:51:31Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18253
dc.description.abstractV České republice je přibližně 0,5 milionu neslyšících a nedoslýchavých občanů, 7600 osob je zcela hluchých. Ročně u nás porodí přibližně 100 neslyšících maminek. Málokdo z nás, slyšících, si uvědomuje, jak komplikovaný a omezený přístup má neslyšící maminka k informacím, o to víc by měl být kladen důraz na určitá specifika v komunikaci, aby se i neslyšící mamince dostávaly plnohodnotné informace a ne pouze útržky, aby i neslyšící ženy mohly projít touto důležitou etapou jejich života se srovnatelnými podmínkami a vytvořily si tak základ pro plnohodnotné rodičovství. Cílem práce bylo popsat činnost Centra pro neslyšící matky při Ústavu péče o matku a dítě, komplexní péči o neslyšící klientky, způsoby komunikace zdravotnického personálu s neslyšícími klientkami. Dále byla práce zaměřena na zájem zdravotnického personálu o výuku znakového jazyka a možnosti vzdělávání v dané problematice. V práci jsem se dále zaměřila na popis subjektivních pocitů neslyšících maminek, které porodily v daném zdravotnickém zařízení. Práce je rozdělena do dvou částí a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zabývám stručně dělením sluchových vad, komunikací z obecného hlediska, formami komunikace neslyšících včetně komunikačních systémů, zásadami komunikace s neslyšícími. V praktické části jsou využity metody a techniky kvalitativního výzkumu. Jako techniku terénního sběru dat jsem použila metodu dotazování a technikou je polořízený rozhovor se zdravotnickými pracovníky ( lékaři a porodními asistentkami) a s neslyšícími maminkami, které v daném zdravotnickém zařízení porodily v době od vzniku Centra do konce roku 2008. Výsledky kvalitativního výzkumu, které tato práce přináší : 1)Zdravotnický personál je ze strany zaměstnavatele málo motivován účastí na kurzech znakového jazyka. 2)Zdravotničtí pracovníci se domnívají, že každý neslyšící umí odezírat. 3)Podle neslyšících klientek, které porodily v ÚPMD v posledních dvou letech je přístup zdravotnického personálu stejný jako v jiných zdravotnických zařízeních. 4) Zdravotnický personál nerozlišuje druh sluchového vady u neslyšících klientek a tím pádem volí nevhodnou komunikaci. Přínosem této práce by mělo být to, že by zjištěné nedostatky mohly být použity pro návrh zkvalitnění péče pro neslyšící nejen v tomto zdravotnickém zařízení.cze
dc.format98 s., 8 s. příloh
dc.format98 s., 8 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCentrum pro nastávající matky při Ústavu péče o matku a dítěcze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectneslyšící klientkacze
dc.subjectsluchové vadycze
dc.subjectzdravotnický personálcze
dc.subjectInstitution for Mother and Child careeng
dc.subjectcomunicationeng
dc.subjectdeaf clienteng
dc.subjecthearing impairtmenteng
dc.subjectmedical staffeng
dc.titleCentrum pro neslyšící matky při Ústavu péče o matku a dítěcze
dc.title.alternativeCENTER FOR DEAF MOTHERS BY THE INSTITUTE FOR THE CARE OF MOTHER AND CHILDeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag10632
dc.description.abstract-translatedMy Bachelor Thesis is called Centre for deaf mothers attached to the Institution for Mother and Child Care which was created as a unique project five years ago on the basis of negative experience of deaf mothers during their pregnancy and childbirth. The aim of my work was to describe the activity of the Centre for deaf mothers attached to the Institution for Mother and Child Care, care for expectant deaf mothers, methods of communication of medical staff with deaf mothers. Further, my thesis concentrated on the interest of medical staff in sign language classes, possibilities of education in the given issues and work conditions. The important goal of my work was also description of subjective feelings of deaf mothers who gave birth in the given health-care facility. My work is divided into two parts, into a theoretical and a practical part. In the theoretical part I briefly deal with division of hearing defects, communication from the general point of view, forms of communication of the deaf including communication systems, principles of communication with the deaf. In the practical part, I used methods and techniques of a qualitative research. As a technique of field data collection, I used a method of interviewing, and the technique being a semi-controlled interview with medical staff (physicians and midwives) and with deaf mothers who gave birth in the given health-care facility in the period from the formation of the Centre until the end of the year 2008. Results of the qualitative research which this thesis has produced: 1)Medical staff are insufficiently motivated on the part of the employer by attending sign language courses. 2)Medical staff think that every deaf person can read our lips. 3)According to deaf mothers who have given birth in the the Institution for Mother and Child Care (ÚPMD) in the last two years, the approach of the medical staff is the same as in other health-care facilities. 4) Medical staff do not distinguish a type of hearing impairment among deaf clients , and therefore, they choose inappropriate communication .eng
dc.date.accepted2009-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSitárová, Alena
dc.description.defenceTománková Barbora Téma: Centrum pro neslyšící matky při Ústavu péče o matku a dítě 1. Jak byste zvýšila motivaci zdravotnického pracovníka - personálu v ÚPDM k účasti na kurzech znakového jazyka?. 2. Vy jste zdravotní sestra?. Pustili Vás do ÚDPM? Práce je velmi pěkná. 3. Proč jste si práci nenechala opravit od češtináře? 4. Máte v rodině neslyšící? Je vidět, že práci rozumíte. 5. Máme centrum, kde se dělá screening sluchu novorozenců? Studentka dokázala odpovědět na položené otázky. Prokázala znalost problematiky. Bakalářská práce je velmi kvalitní, ale má formální nedostatky. Známka: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam