Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHudáčková, Andrea
dc.contributor.authorZáhorec, Michal
dc.date.accessioned2021-12-03T08:53:13Z
dc.date.available2021-12-03T08:53:13Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18444
dc.description.abstractVnímání sesterského povolání, image sestry a prestiž této profese se řadí mezi témata, která se v současném ošetřovatelství stávají velmi aktuálními. Tato práce, na téma ''Změny v pohledech na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra,'' se snaží tuto problematiku prozkoumat a vyvodit závěry, které by posloužily zejména k novému přístupu k ošetřovatelství v praxi. Teoretická část práce se zabývá čtyřmi základními oblastmi: ošetřovatelstvím a jeho koncepcí, ošetřovatelským vzděláváním, povoláním sestry a pohledem na sestru. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit rozdíl v pohledu na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra. Pro zjištění cíle a zodpovězení výzkumných otázek byla použita metoda kvalitativní, formou rozhovorů s respondenty z řad studentů a absolventů studia oboru Všeobecná sestra. V rámci tohoto šetření byly stanoveny tři výzkumné otázky, jejichž smyslem bylo odhalit jaký je pohled na sestru očima studentů oboru Všeobecná sestra a jak sestru vidí absolventi tohoto oboru s následným porovnáním těchto pohledů a odhalením vzájemných shod a rozdílů ve vnímání sestry u obou skupin. Cíl práce se podařilo splnit, protože na všechny výzkumné otázky byla nalezena přiměřená odpověď. Bylo zjištěno, že studenti na sestru nahlížejí v mnoha oblastech jinak, ale také, že se v mnohém shodují s pohledem absolventů. Shodné oblasti se většinou týkají ''materiálních'' stránek profese - personálu, času na klienty, ocenění sestry a problémů s administrativou. Naopak rozdílné názory panují v oblastech osobnosti a jedinečnosti sestry, kdy absolventky hodnotí sestru jako mnohem ''lepšího člověka,'' než jak je tomu ze strany studentů. Výsledky získané tímto šetřením mohou sloužit hned k několika účelům. Především je to ukázka současného pohledu na sesterskou profesi ze strany studentů i pracujících sester a proto se jedná o cenný materiál nejen pro všechny, kdo se podílejí na ošetřovatelském vzdělávání, jimž by mohla přinést zpětnou vazbu jejich práce a také náměty na zlepšení, či úpravu v některých oblastech výuky, ale také pro vedoucí ošetřovatelské pracovníky, jakožto hodnocení spokojenosti s profesí ze strany svých podřízených. Dále by tato práce mohla sloužit jako základ pro další, rozšiřující šetření, které by se snažilo odhalit, jak touto prací zjištěný pohled na sestru změnit. V práci se totiž objevuje mnoho námětů a oblastí k zamyšlení a jejich zkoumání by mohlo být velkým přínosem nejen pro sestry, ale i pro ošetřovatelství jako takové. Tato práce může tedy, mimo jiné, sloužit také jako podkladový materiál pro všechny, kteří se danou problematikou chtějí zabývat.cze
dc.format77 s.
dc.format77 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectimage sestrycze
dc.subjectošetřovatelstvícze
dc.subjectošetřovatelské vzdělávánícze
dc.subjectsestracze
dc.subjectpohled na sestrucze
dc.subjectrole sestrycze
dc.subjectthe image of the nurseeng
dc.subjectnursingeng
dc.subjectnursing educationeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectthe way the nurse is viewed/perceivedeng
dc.subjectthe role of the nurseeng
dc.titleZměny v pohledech na povolání sestry u studentů a absolventů bakalářského studia oboru Všeobecná sestra.cze
dc.title.alternativeChanges in the nursing profession as it is viewed by students and graduates of the bachelor programme General Nurse.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag13171
dc.description.abstract-translatedThe ways the nursing profession is perceived, its image and prestige rank among those up-to-date subjects that are currently debated in the field of the nursing profession. The present thesis, entitled ''Changes in the nursing profession as it is viewed by students and graduates of the bachelor programme General Nurse“, inquires into the said problems and attempts to find conclusions that would yield a new approach to the nursing profession in practice. The theoretical part of the thesis inquires into four basic areas: nursing and its conceptual framework, the nursing education, the nursing profession and the way it is perceived. The aim of the research is to determine the difference in the ways the nursing profession is viewed by students and graduates of the bachelor programme General Nurse. The qualitative method, carried out by means of discussions with respondents and graduates of the bachelor programme General Nurse, was used to reach the said goal and to answer the inquiries that ensued from the research. Within the framework of such research, three research issues were determined, with the purpose of revealing the different ways the nursing profession is perceived by students of the bachelor programme General Nurse, and the ways the nurse is viewed by graduates of this field of study. Subsequently, the acquired data were compared, and similarities and differences determined for both groups of respondents. Since the aforesaid research inquiries were answered, we are of the opinion that the aim of the present thesis is fulfilled. The thesis came to the conclusion that students perceive the nursing profession in many areas in a different way; however, their views are identical to those of graduates in many respects. As a rule, those areas perceived by both groups alike include ''material“ aspects of the profession - personnel, time allotted for clients, the financial package for nurses, problems with paperwork. Conversely, opinions differ when it comes to the qualities and uniqueness of the nurse, where nurses are viewed as ''better persons“ by graduates than they are by students. The results acquired in our research can serve many a purpose. First of all, they may be seen as an example of the nursing profession as it is currently viewed by students and nurses themselves; therefore we consider it valuable material not only for those who participate in the nursing education and can hence utilize it as the feedback of their work and treat it as suggestions for potential improvement or modification in certain areas of their lessons; moreover, the material can be utilized by the nursing staff as an insight into how their junior staff is satisfied with their profession. Furthermore, the present thesis may serve as a basis for other research that would extend it and find solutions as how to change the existing situation. Consequently, the research yielded a number of arguments and thought-provoking questions, which - if examined - could prove valuable not only for nurses, but also for the nursing profession as such. In conclusion, the present thesis can, above all, serve as background material for all researchers who may wish to be concerned with the given problems.eng
dc.date.accepted2009-06-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHajduchová, Hana
dc.description.defencePrůběh obhajoby: otázky obhajoby: 1. Jaký vztah k povolání máte Vy sám: 2. Byl Váš vztah k povolání někdy ovlivněn studiem bakalářského studijního programu? Pokud ano, jak? 3. Zkoušel jste si na otázky, které jste kladl respondentům ve svém výzkumu odpovědět i Vy sám? 4. Změnil se během studia Váš pohled na povolání, kterému jste se rozhodl věnovat? Student odpověděl na všechny otázky. Vysvětlil svůj vztah k povolání a čím byl tento vztah ovlivněn. Komise chválí zpracovanou práci a prezentaci studenta. Student má velmi pěkný přednes. Komise diskutovala se studentem na téma vztah sester a lékař. Klasifikace: Výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam