Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBicková, Jaroslava
dc.contributor.authorBalková, Ivana
dc.date.accessioned2021-12-03T09:00:21Z
dc.date.available2021-12-03T09:00:21Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-05-25
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18856
dc.description.abstractZooterapie je metoda založená na pozitivní interakci mezi zvířetem a člověkem. Kontakt se zvířaty se osvědčil při léčbě poruch pozornosti a komunikace, u nemocných, či psychiatrických pacientů, seniorů, smyslově, mentálně či tělesně handicapovaných osob, ale i u zdravých jedinců. Používanými metody jsou Aktivity za asistence zvířat, Terapie za asistence zvířat a Edukace za asistence zvířat. Zooterapie ve školských zařízeních má kladný vliv na sociální vztahy a učení, rozvíjí slovní zásobu, paměť, emoce, podporuje samostatnost, působí také na fyzickou stránku dítěte. Cílem této diplomové práce bylo zmapovat způsoby využití zooterapie ve školských zařízeních v rámci českobudějovického regionu. Pro tento výzkum byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat probíhal technikou zúčastněného pozorování, polostandardizovaného rozhovoru, analýzy dokumentů a fotodokumentace. Z pilotního výzkumu vzešlo celkem 9 zařízení. Výsledky ukázaly, že nejvyužívanějšími zvířaty jsou psi a koně. Zooterapie se nejčastěji děje formou návštěvního programu, metodou AAA. Metoda AAE se příliš nevyužívá, přestože jde o školská zařízení. Převážně je zooterapie praktikována u osob s postižením. Z hlediska profesionality je více propracována oblast canisterapie. Zooterapie je poskytována pravidelně. Financování je zajištěno granty, projekty, dotacemi, sponzory, rodiči. Zaměstnanci školských zařízení nemají příliš povědomí o oblasti zooterapie. Legislativně je zooterapie ošetřena zejména smlouvou mezi zařízením a poskytující organizací. Z výsledků výzkumu vyplývají následující hypotézy: H1: ''Jedinými poskytovateli zooterapie ve školských zařízeních v rámci českobudějovického regionu je o. s. Hafík, o. s. Koníček a o. s. Arpida''. H2: ''Školská zařízení v českobudějovickém regionu nemají podmínky pro rezidentní formu zooterapie''. Tato práce může sloužit jako informační zdroj pro odborníky, zooterapeuty, ale i laickou veřejnost. Všechny informace jsou uspořádány do rejstříku způsobu využití zooterapie ve školských zařízeních.cze
dc.format85 s., 7 s. obr. příloh
dc.format85 s., 7 s. obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectMetody Animal Assisted Activities (AAA)cze
dc.subjectAnimal Assisted Therapy (AAT)cze
dc.subjectAnimal Assisted Education (AAEcze
dc.subjectNávštěvní programcze
dc.subjectOsoby s postiženímcze
dc.subjectPodmínky praktikovánícze
dc.subjectŠkolská zařízenícze
dc.subjectZooterapiecze
dc.subjectMethods of Animal Assisted Activities (AAA)eng
dc.subjectAnimal Assisted Therapy (AAT)eng
dc.subjectAnimal Assisted Education (AAEeng
dc.subjectVisit programeng
dc.subjectPeople with disabilitieseng
dc.subjectConditions of useeng
dc.subjectEducational institutionseng
dc.subjectZootherapyeng
dc.titleZpůsoby využití zooterapie ve školských zařízeníchcze
dc.title.alternativeWays of zootherapy utilization in educational institutionseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag13483
dc.description.abstract-translatedZootherapy is a method based on a positive interaction between animals and humans. The contact with animals has proved good in the treatment of attention and communication disorders, in ill people, in psychiatric patients, the elderly, the sensory, mentally or physically disabled people, but also in healthy individuals. The methods used are Animal Assisted Activities (AAA), Animal Assisted Therapy (AAT) and Animal Assisted Education (AAE). Zootherapy in educational institutions has a positive impact on social relationships and learning, developing vocabulary, memory, emotions, it helps enhance self-reliance and it also has effect on physical condition of a child. The objective of this study was to survey the ways of zootherapy utilization in educational institutions in the České Budějovice region. The method of quantitative research was used to achieve the aims. Data were collected by the technique of participating observation, semi-standardized interview, documents analysis and photo-documentation. By the pilot research 9 facilities were chosen. The results have shown that the most frequently used animals are dogs and horses. Most often, zootherapy is carried out by attending the AAA program. The AAE method is not much used, although educational institutions that are involved. Zootherapy is predominantly practiced in people with disabilities. The most professionally developed technique is canistherapy. Zootherapy is provided on a regular basis. Funding is supported by grants, projects, subsidies, sponsors, parents. Educational institutions personnel have little knowledge of zootherapy. Legislature is executed mainly by a contract between the facility and the providing organization. The research outcomes suggest the following hypotheses: H 1: ''The only zootherapy provider in educational institutions within the České Budějovice region are the o.s. Hafík, o.s. Koníček and o.s. Arpida.'' H 2: ''Educational institutions in the České Budějovice region do not have conditions for the resident form of zootherapy.“ The thesis may serve as a resource for professionals, zootherapists, but also for the general public. All the information is arranged into the register of ways of using zootherapy in educational institutions.eng
dc.date.accepted2009-06-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeStaffová, Zuzana
dc.description.defenceStudentka vysvětlila terminologii v zooterapii, formy zooterapie, cíle práce a prezentaci výsledků. Zodpovězeny otázky vedoucí a oponentky práce - ??? - tedy ředitele, vzájemná propagace. Dotazy: Ing. Švestková - dávají všechna školská zařízení informace o využití zooterapie na www.stránky? Doporučuji rozdělit výzkumný soubor "tržní školy a speciální školy". Doporučuje dát do příloh např?????.. Docentka Mojžíšová: V jaké církevní škole b yl výzkum realizován? Studentka otázky zodpověděla. prof. Novotný: Doporučuje rozdělit zkoumaný soubor na 3 části. Využití delfinoterapie v zahraničí - velké výsledky u dětí s artismem. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam