dc.contributor.advisor | Bicková, Jaroslava | |
dc.contributor.author | Papežová, Zdeňka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T09:18:59Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T09:18:59Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.date.submitted | 2010-05-07 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18942 | |
dc.description.abstract | Abstrakt
Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
Canisterapie je v současné době aktivně využívanou podpůrně rehabilitační
technikou, než tomu bylo v předešlých letech. Canisterapie působí v mnoha oblastech,
které se týkají dětí, dospělých s určitým typem znevýhodnění nebo také seniorů.
Výzkumné práce se doposud nezabývaly působením canisterapie na velmi specifickou
skupinu klientů a to dětí v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Děti
umístěné v dětských domovech jsou obecně velmi rizikovou skupinou z hlediska
působení společensky nežádoucích jevů a psychické deprivace. Především z důvodů
těchto rizik je canisterapie zajímavou a vhodnou metodou pro zařazení do programu
aktivit v dětských domovech. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena na 2 oblasti,
z nichž jedna prezentuje teoretické poznatky z oblasti ústavní výchovy a dále se věnuje
psychické deprivaci. Druhá část teoretické části se zabývá problematikou canisterapie,
jejímu vymezení, metodami a konkrétně se zaměřuje na vývoj osobnosti dítěte a potřebu
přítomnosti psa při tomto vývoji. Pozornost je věnována také konkrétním aktivitám se
psy.
Cílem bakalářské práce bylo vymezení aktivit se psem v oblasti zlepšení sociálních
vztahů a emočních prožitků u dětí v ústavní výchově. Z důvodu specifické oblasti
výzkumu autorka zvolila kvalitativní výzkum, jenž je charakterizován hloubkovým
popisem zkoumané problematiky. Technikou výzkumu bylo zúčastněné pozorování
přímé ve vybraném dětském domově a dále polořízené rozhovory s canisterapeutkami
a vychovateli. Výsledky výzkumu prezentují aktivity, které se v rámci zlepšení
sociálních vztahů a emočních prožitků dětí osvědčili. Aktivity se zaměřují především na
zvýšení sebedůvěry, zodpovědnosti a navození libých pocitů. Naplnění krátkodobých
a dlouhodobých cílů u jednotlivých dětí se prokázalo jen částečně z důvodu krátkého
výzkumného období, některé úkoly si vyžadují delší pole působení a bude v nich
pokračováno i po skončení výzkumu
Tato práce by měla sloužit jako příklad dobré praxe na využívání canisterapie
v dětských domovech a v dalších typech zařízení v rámci ústavní výchovy. | cze |
dc.format | 92 str., 8 str. obr. příloh | |
dc.format | 92 str., 8 str. obr. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Aktivity se psem | cze |
dc.subject | Canisterapie | cze |
dc.subject | Dětský domov | cze |
dc.subject | Psychická deprivace | cze |
dc.subject | Ústavní výchova | cze |
dc.subject | Vývoj dítěte | cze |
dc.subject | Activities with a dog | eng |
dc.subject | Canistherapy | eng |
dc.subject | Children´s home | eng |
dc.subject | Psychical deprivation | eng |
dc.subject | Institutional care | eng |
dc.subject | Development of the child | eng |
dc.title | Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově | cze |
dc.title.alternative | Use of activities in the presence of a dog for children in an institutional care | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 16220 | |
dc.description.abstract-translated | Abstract
Use of activities in the presence of a dog for children in an institutional
care
The canistherapy is currently an actively used supportive rehabilitation technique
than it was in previous years. The canistherapy operates in many areas relating to
children, adults with a certain type of a disadvantage or also seniors. Research works
have not so far addressed an effect of the canistherapy to a very specific group of
clients, i.e. children in an institutional care specifically in children´s homes. Children
placed in the children´s homes are generally a high risk group in terms of an action of
socially undesirable phenomena and a psychical deprivation. Above all for the reasons
of those risks the canistherapy is an interesting and suitable method for an inclusion in
the program of activities in the children´s home. The theoretical part of the bachelor
thesis is divided into two areas, from which one represents a theoretical knowledge
from areas of the institutional care and then it deals with the psychical deprivation. The
other section of the theoretical part deals with questions of the canistherapy, its
definition, methods and specifically focuses on the development of the child´s
personality and the need of the presence of a dog during its development. An attention
is also paid to concrete activities with dogs.
The aim of the bachelor thesis was to define activities with the dog in the area of an
improvement of social relationships and emotional experience at children in the
institutional care. For a reason of the specific area of the research, the author chose
a qualitative research, which is characterized by an in-depth description of the studied
problem. The research technique was a direct participant observation in the chosen
children´s home and then semi-controlled interviews with canistherapeutists and tutors.
The research results present activities proven within the improvement of the social
relations and emotional experience of the children. The activities are especially focused
on an increase of their confidence, responsibility and evoking of pleasurable feelings.
A completion of short and long term objectives at individual children was proved only
partially for a reason of a short research period, some tasks require a longer field of an
exposure and they will be continued even after the end of the research.
This thesis should serve as an example of a good practice for using of the
canitherapy in the children´s homes and in the other types of facilities within an
institutional care. | eng |
dc.date.accepted | 2010-09-14 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Chlopčíková, Marie | |
dc.description.defence | Téma bakalářské práce: Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
Průběh obhajoby bakalářské práce: Bakalářská práce byla přestavena členům komise srozumitelným a odpovídajícím způsobem.
Teoretické vymezení práce tvoří odpovídající základnu pro praktickou část práce, studentka prokázala schopnost syntézy a komparace odborných zdrojů. Praktická část práce nevykazuje metodické nedostatky, studentka využila více metod tak, že byla možná jejich konfrontace, což zvýšilo validitu získaných výsledků. Dokázala popsat přínosy a rizika canisterapie u dětí umístěných v ústavním zařízení.
Klasifikace: výborně | cze |