Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorMágrová, Milena
dc.date.accessioned2021-12-03T12:17:17Z
dc.date.available2021-12-03T12:17:17Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19844
dc.description.abstractBakalářská práce na téma Edukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienou. V současnosti je zubní kaz nejrozšířenější, chronické, multifaktoriální, infekční onemocnění. Ve své praxi se každodenně setkávám jako sestra s dětským pacientem doprovázeným rodičem na preventivní prohlídku, ale někdy i pro akutní ošetření s bolestí zubů. V současné době je cílem pedostomatologie vybudovat na jedné straně systematickou, léčebnou a preventivní péči na základě individuálního přístupu stomatologa a sestry, a na straně druhé odpovědnosti rodičů. Do celkové péče o zdravý vývoj dítěte by měli rodiče zahrnout i péči o chrup. V případě, že pochopí mechanismus a příčiny vzniku kazu dočasných zubů, pak tento stav je preventabilní. Dnes edukace jako výchova zaujala významné postavení v moderním ošetřovatelství a stala se samozřejmou součástí profesionální činnosti sestry. Cílem práce je zmapovat postoje rodičů k dentální hygieně u svých předškolních dětí a na straně druhé, jaký má význam edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů u stejné věkové skupiny. K cíli jedna byla stanovena hypotéza: Rodiče se podílejí na dentální hygieně předškolních dětí. K cíli dva byla položena výzkumná otázka: Jak edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů ovlivňuje schopnost předškolních dětí provádět dentální hygienu? V kvantitativním výzkumném šetření byla použita metoda dotazování, technika dotazníku směřovanému na rodiče předškolních dětí ke zjištění dentálních návyků. Na základě výsledků z dotazníků byla hypotéza potvrzena. V kvalitativní části výzkumu byla použita metoda kvazi experimentu, technikou pozorování a rozhovoru u předškolních dětí v mateřské škole v Českých Budějovicích. První skupina dětí se stala autorem pohádky a byla aktivně zapojena ke správné technice čištění zubů a k používání dentálních pomůcek. Edukační program s didaktickou pomůckou ? maňáskem je pro předškolní děti atraktivní, žádaný a velmi přínosný. Formou pohádky si děti osvojují zdravý způsob života, správné návyky a také komunikační schopnosti. Druhá skupina dětí byla needukovaná. Dětem byly položeny otázky k dentální hygieně a orálnímu zdraví, které získaly v rodině, kde přebírají přístupy, gesta, postoje a způsob vyjadřování od svých vzorů. A v mateřské škole, kde poprvé vstupují do širšího společenství dětí, se navzájem neuvědoměle ovlivňují a formují pro celý následující život. Znalosti o prevenci zubního kazu a schopnost čištění zubů se v obou skupinách zkoumaných dětí významně liší. Edukované děti v následném rozhovoru dokázaly odpovědět na otázky položené k dentální hygieně a orálnímu zdraví na rozdíl od needukovaných. Stejně tak edukované děti prokázaly větší zručnost při čištění zubů. Edukace k dentální hygieně a orálnímu zdraví by měla být každodenní součástí výchovy v mateřských a základních školách, ale především v rodině. Pro dítě je v tomto věku vzor rodiče nezastupitelnou podstatou pro další vývoj a jeho kvalitní zdravý život.cze
dc.format68 s. (18 470 znaků)
dc.format68 s. (18 470 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdentální hygiena-dítě-edukace-prevence-sestra-stomatologiecze
dc.subjectEducation-Dental Hygiene-Child-Nurse-Prevention-Stomatologyeng
dc.titleEdukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienoucze
dc.title.alternativeEducational Activity of Nurse in Prevention of Teeth Cariosity with Pre-school Children in Connection with Dental Hygieneeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21360
dc.description.abstract-translatedThis Bachelor thesis deals with Educational Activity of a Nurse in Tooth Decay Prevention in Pre-school Children in Relation to Dental Hygiene. Tooth decay is the most frequent chronic, multifactorial, infectious disease. In my practice of a nurse I meet children patients accompanied by parents to a preventive check-up every day, but sometimes also to acute care with toothache. The present aim of paediatric stomatology is to build systematic treatment and preventive care upon individual approach of a dentist and a nurse on one hand and upon parental responsibility on the other hand. Parents should include dental care into the overall care of healthy development of a child. If they understand the mechanism of the cause of deciduous teeth decay the state is preventable. Education as upbringing has taken an important position in modern health care and has become an everyday par of professional activity of a nurse. The aim of the thesis is to map the attitudes of parents to dental hygiene of their pre-school children as well as the importance of education in tooth decay prevention in this age group provided by a nurse. A hypothesis was set to the first aim: Parents do participate in dental hygiene of pre-school children. A research question was set to the second aim: How education provided by a nurse influences the ability to perform dental hygiene among pre-school children? Questioning method, the technique of questionnaire aimed at parents of pre-school children was applied to the quantitative research to examine the dental hygiene habits. The questionnaire results confirmed the hypothesis. A method of quasi experiment, the technique of monitoring and interviewing pre-school children in a kindergarten in České Budějovice was used in the qualitative part of the research. The first group of children became an author of a fairy tale and was actively involved in the correct technique of tooth brushing and using dental aids. An educational programme with a didactic aid ? a glove puppet is very attractive and beneficial for children. In the form of a fairy tale the children acquire healthy way of life, correct habits and also communication abilities. The second group consisted of uneducated children. The children were asked questions dealing with dental hygiene and oral health they acquired in their families, where they adapt approaches, gestures, attitudes and speech patterns from their examples. And they subconsciously mutually influence one another and form themselves for the whole future life in a kindergarten, where they enter a wider community of children for the first time. The knowledge of tooth decay prevention and the ability to brush teeth differs substantially in the two groups of monitored children. Unlike the uneducated ones the educated children were able to answer consequent questions on dental hygiene and oral health Dental hygiene and oral health education should be an everyday part of upbringing at kindergartens and elementary schools, but particularly in families. At this age parental example is an unsubstitutable base for further development and quality of life.eng
dc.date.accepted2011-05-31
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKubartová, Klára


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam