Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorTobolková, Andrea
dc.date.accessioned2021-12-03T12:20:04Z
dc.date.available2021-12-03T12:20:04Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19945
dc.description.abstractVe své bakalářské práci jsem se zabývala možnostmi integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách (dále jen MŠ) v Českých Budějovicích. České školství prošlo po roce 1989 procesem transformace, která umožnila změnu v přístupu ke vzdělávání. Transformace měla za cíl vytvořit systém vzdělávání, jenž poskytne členům společnosti stejné šance, které jim umožní dosáhnout odpovídajícího stupně vzdělání. Cílem práce bylo zjistit, zda je možná integrace dětí se zdravotním postižením v MŠ v Českých Budějovicích. Dále pak zjistit, které MŠ v Českých Budějovicích umožňují integraci dětí se zdravotním postižením, a v neposlední řadě zjistit, jaké jsou faktické (reálné) možnosti integrace dětí se zdravotním postižením v těchto MŠ. V této souvislosti jsem se pokusila i o zformulování následující hypotézy: "Většina MŠ v Českých Budějovicích umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením." Hypotéza byla potvrzena. Z výsledků vyplynulo, že z 11 (100 %) oslovených MŠ umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 (55 %). Počet 6 z celkového počtu 11 je v tomto případě chápán jako většina. Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmů integrace, asistent pedagoga, osobní asistent, individuální vzdělávací plán a zdravotní postižení. Zdravotní postižení je rozděleno na několik částí, které jsou stručně a přehledně definovány. Pro realizaci praktické části byl zvolen kvantitativní výzkum, metoda dotazování, forma dotazníku. Byly vytvořeny dva typy dotazníků. První z nich byl určen ředitelkám MŠ v Českých Budějovicích. Druhý byl předložen učitelům/kám MŠ v Českých Budějovicích. Celkem bylo osloveno 13 MŠ a výzkumu se zúčastnilo 11 MŠ. Nespolupráce dvou MŠ byla zdůvodněna - nedostatkem času, velkým počtem příchozích dotazníků nebo nezájmem o tento výzkum. Zpracovaná data byla znázorněna v grafech a tabulkách. Výsledky získané z dotazníku ukázaly, že z 11 MŠ v Českých Budějovicích umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 MŠ. Dále bylo zjištěno, že 5 MŠ 2 nabízí individuální integraci a 1 MŠ skupinovou. 7 z 11 MŠ uvedlo, že v současné době nemají integrované dítě se zdravotním postižením. Tuto skutečnost vysvětlovaly tak, že v současném školním roce nebyly o integraci požádány. Zároveň se téměř všechny oslovené ředitelky shodovaly, že integrace dítěte se zdravotním postižením je přínosem pro děti i pro školu. Získané poznatky mohou sloužit k lepší orientaci v problematice integrace dětí se zdravotním postižením v MŠ v Českých Budějovicích a poskytnout zpětnou vazbu těm MŠ v Českých Budějovicích, které integraci umožňují.cze
dc.format72 s.
dc.format72 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectasistent pedagogacze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectIVPcze
dc.subjectosobní asistentcze
dc.subjectzdravotní postiženícze
dc.subjectteacher assistanteng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectindividual education planeng
dc.subjectpersonal assistanteng
dc.subjecthandicapeng
dc.titleMožnosti integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách v Českých Budějovicích.cze
dc.title.alternativePossibilites of integration of handicapped children in nursery schools in České Budějovice.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag22546
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor paper examines the available ways of integrating physically disabled children into the process of education in kindergartens based in České Budějovice. After 1989 the Czech system of education has been transformed and the transformation allowed new approach to education. The effort aimed to establish a system offering people equal chances of education and providing them with an adequate level of education. The paper endeavors to find out (1) whether disabled children could be integrated into the educational process as it takes place in České Budějovice kindergartens; (2) which kindergartens are ready to accept disabled children; and, not least importantly, (3) what are the practical possibilities of integrating the children to the process of education given in the kindergartens. To suit the above-specified purpose, this hypothesis was formulated: "Most of České Budějovice kindergartens are prepared to integrate disabled children into their processes of education". The hypothesis has been proven true. As follows from the results obtained, 6 (55%) out of 11 (100%), i.e. the majority of the surveyed kindergartens, were ready to enroll disabled children. Theoretical section of the paper strives to explain the concept of integration; of the personal assistant; the individual plan of instruction; and that of physical disability. The physical disability itself was split into several parts defined in a concise and clearcut manner. Practical section of the paper relied on a quantitative survey and the method of interrogation applied through a questionnaire. Prepared were two types of questionnaires: the first was intended for the kindergarten Headmistresses and the second was to be administered to the kindergarten teachers. Contacted were 13 facilities altogether, out of which 11 chose to participate. The two abstaining gave reasons - they were pressed for time; had too many questionnaires coming in; or were not interested in the survey. The data acquired were tabled and plotted on charts. Results returned in the questionnaires show that 6 out of 11 kindergartens operating in České Budějovice enroll disabled children. In addition, 5 kindergartens were found to provide the individual approach and 1 kindergarten organized the group integration. Seven kindergartens of the 11 reported no disabled children currently among their clients saying that no one asked to have a disabled child enrolled for this school year. At the same time almost all the Headmistresses agreed that such a child benefits the school and the other children. The findings can help to better understand the issue of integrating disabled children into the process of education at the České Budějovice kindergartens, and to provide a feedback to those kindergartens that are already prepared to offer such integration.eng
dc.date.accepted2011-06-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBízková, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam