dc.contributor.advisor | Jankovský, Jiří | |
dc.contributor.author | Tobolková, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T12:20:04Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T12:20:04Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19945 | |
dc.description.abstract | Ve své bakalářské práci jsem se zabývala možnostmi integrace dětí se
zdravotním postižením v mateřských školách (dále jen MŠ) v Českých Budějovicích.
České školství prošlo po roce 1989 procesem transformace, která umožnila
změnu v přístupu ke vzdělávání. Transformace měla za cíl vytvořit systém vzdělávání,
jenž poskytne členům společnosti stejné šance, které jim umožní dosáhnout
odpovídajícího stupně vzdělání.
Cílem práce bylo zjistit, zda je možná integrace dětí se zdravotním postižením
v MŠ v Českých Budějovicích. Dále pak zjistit, které MŠ v Českých Budějovicích
umožňují integraci dětí se zdravotním postižením, a v neposlední řadě zjistit, jaké jsou
faktické (reálné) možnosti integrace dětí se zdravotním postižením v těchto MŠ.
V této souvislosti jsem se pokusila i o zformulování následující hypotézy:
"Většina MŠ v Českých Budějovicích umožňuje integraci dětí se zdravotním
postižením." Hypotéza byla potvrzena. Z výsledků vyplynulo, že z 11 (100 %)
oslovených MŠ umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 (55 %). Počet
6 z celkového počtu 11 je v tomto případě chápán jako většina.
Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmů integrace, asistent pedagoga, osobní
asistent, individuální vzdělávací plán a zdravotní postižení. Zdravotní postižení je
rozděleno na několik částí, které jsou stručně a přehledně definovány.
Pro realizaci praktické části byl zvolen kvantitativní výzkum, metoda
dotazování, forma dotazníku. Byly vytvořeny dva typy dotazníků. První z nich byl
určen ředitelkám MŠ v Českých Budějovicích. Druhý byl předložen učitelům/kám MŠ
v Českých Budějovicích. Celkem bylo osloveno 13 MŠ a výzkumu se zúčastnilo 11
MŠ. Nespolupráce dvou MŠ byla zdůvodněna - nedostatkem času, velkým počtem
příchozích dotazníků nebo nezájmem o tento výzkum. Zpracovaná data byla znázorněna
v grafech a tabulkách.
Výsledky získané z dotazníku ukázaly, že z 11 MŠ v Českých Budějovicích
umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 MŠ. Dále bylo zjištěno, že 5 MŠ
2
nabízí individuální integraci a 1 MŠ skupinovou. 7 z 11 MŠ uvedlo, že v současné době
nemají integrované dítě se zdravotním postižením. Tuto skutečnost vysvětlovaly tak, že
v současném školním roce nebyly o integraci požádány. Zároveň se téměř všechny
oslovené ředitelky shodovaly, že integrace dítěte se zdravotním postižením je přínosem
pro děti i pro školu.
Získané poznatky mohou sloužit k lepší orientaci v problematice integrace dětí se
zdravotním postižením v MŠ v Českých Budějovicích a poskytnout zpětnou vazbu těm
MŠ v Českých Budějovicích, které integraci umožňují. | cze |
dc.format | 72 s. | |
dc.format | 72 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | asistent pedagoga | cze |
dc.subject | integrace | cze |
dc.subject | IVP | cze |
dc.subject | osobní asistent | cze |
dc.subject | zdravotní postižení | cze |
dc.subject | teacher assistant | eng |
dc.subject | integration | eng |
dc.subject | individual education plan | eng |
dc.subject | personal assistant | eng |
dc.subject | handicap | eng |
dc.title | Možnosti integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách v Českých Budějovicích. | cze |
dc.title.alternative | Possibilites of integration of handicapped children in nursery schools in České Budějovice. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 22546 | |
dc.description.abstract-translated | The Bachelor paper examines the available ways of integrating physically
disabled children into the process of education in kindergartens based in České
Budějovice.
After 1989 the Czech system of education has been transformed and the
transformation allowed new approach to education. The effort aimed to establish a
system offering people equal chances of education and providing them with an adequate
level of education.
The paper endeavors to find out (1) whether disabled children could be
integrated into the educational process as it takes place in České Budějovice
kindergartens; (2) which kindergartens are ready to accept disabled children; and, not
least importantly, (3) what are the practical possibilities of integrating the children to
the process of education given in the kindergartens.
To suit the above-specified purpose, this hypothesis was formulated: "Most of
České Budějovice kindergartens are prepared to integrate disabled children into their
processes of education". The hypothesis has been proven true. As follows from the
results obtained, 6 (55%) out of 11 (100%), i.e. the majority of the surveyed
kindergartens, were ready to enroll disabled children.
Theoretical section of the paper strives to explain the concept of integration; of
the personal assistant; the individual plan of instruction; and that of physical disability.
The physical disability itself was split into several parts defined in a concise and clearcut
manner.
Practical section of the paper relied on a quantitative survey and the method of
interrogation applied through a questionnaire. Prepared were two types of
questionnaires: the first was intended for the kindergarten Headmistresses and the
second was to be administered to the kindergarten teachers. Contacted were 13 facilities
altogether, out of which 11 chose to participate. The two abstaining gave reasons - they
were pressed for time; had too many questionnaires coming in; or were not interested in
the survey. The data acquired were tabled and plotted on charts.
Results returned in the questionnaires show that 6 out of 11 kindergartens
operating in České Budějovice enroll disabled children. In addition, 5 kindergartens
were found to provide the individual approach and 1 kindergarten organized the group
integration. Seven kindergartens of the 11 reported no disabled children currently
among their clients saying that no one asked to have a disabled child enrolled for this
school year. At the same time almost all the Headmistresses agreed that such a child
benefits the school and the other children.
The findings can help to better understand the issue of integrating disabled
children into the process of education at the České Budějovice kindergartens, and to
provide a feedback to those kindergartens that are already prepared to offer such
integration. | eng |
dc.date.accepted | 2011-06-20 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bízková, Marie | |