Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHošek, Josef
dc.contributor.authorKrálová, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T12:20:25Z
dc.date.available2021-12-03T12:20:25Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19956
dc.description.abstractTato bakalářská práce pojednává o syndromu burnout v pomáhajících profesích, přičemž se zaměřuje zejména na osobnost speciálního pedagoga. Úvodní část vymezuje pojem syndrom vyhoření a popisuje jeho historický vývoj. Dále uvádí rizikové faktory, podílející se na jeho vzniku, přibližuje příznaky, které se mohou během syndromu burnout vyskytovat a odlišuje jej od jiných psychických stavů. Důležitou součástí je také zmínka o možné prevenci vzniku a léčbě již poznaného vyhoření. V neposlední řadě se zabývá charakteristikou pomáhajících profesí a povoláním speciálního pedagoga. Praktická část se věnuje výzkumu syndromu burnout u speciálních pedagogů, kteří mají alespoň deset let praxe. Vychází z kvalitativní výzkumné metody prováděné formou polostrukturovaného rozhovoru a doplněné o dotazníkové šetření. Úkolem této části je přinést aktuální informace o situaci týkající se syndromu burnout mezi speciálními pedagogy. Cílem je zjistit projevy počínajícího syndromu vyhoření ve výše zmíněné profesi a jak si své případné příznaky pracovníci uvědomují. V neposlední řadě bylo cílem výzkumu zjistit informovanost speciálních pedagogů o možnostech, jak syndromu vyhoření předcházet. Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost speciálních pedagogů ohledně syndromu burnout je na dobré úrovni. Výzkum dále odhalil, že příznaky vyhoření se u jednotlivých respondentů vyskytují, avšak jejich riziko je povětšinou na nízké úrovni. Zároveň bylo prokázáno, že dotazovaní si své příznaky uvědomují. Jediné nebezpečí lze spatřovat v prevenci tohoto fenoménu, neboť informovanost v tomto směru není zcela dostačující. Bakalářskou práci lze využít k informovanosti jak budoucích, tak i stávajících speciálních pedagogů o syndromu burnout a jeho možných následcích. Dále by práce mohla sloužit jako podklad pro prevenci vzniku vyhasnutí, či jako nástin možností léčby již vzniklého vyhoření.cze
dc.format71 s.
dc.format71 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpomáhající profesecze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectspeciální pedagogcze
dc.subjectstrescze
dc.subjectsyndrom vyhořenícze
dc.subjectassisting professioneng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectspecial educatoreng
dc.subjectstresseng
dc.subjectburnout byndromeeng
dc.titleSyndrom burnout v pomáhajících profesíchcze
dc.title.alternativeBurnout Syndrome in Assisting Professionseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag22561
dc.description.abstract-translatedThis Bachelor work deals with the burnout syndrome in assisting professions focusing especially on the personality of the special educator. The introductory part defines the concept of the burnout syndrome and describes its historical development. It also presents the risk factors participating in its origin, approaches the symptoms that may occur during the burnout syndrome and distinguishes it from other mental conditions. The issue concerning the possible prevention and treatment of the already identified burnout forms also an important part of the work. Finally, it deals with the characteristics of assisting professions and with the occupation of the special educator. The practical part is devoted to the research of the burnout syndrome at special educators who have had at least ten years of experience. It is based on qualitative research methods conducted through the semi-structured interview and completed by questionnaire enquiries. The task of this section is to bring current information about the situation concerning the burnout syndrome among special educators. The aim is to find out originating signs of the burnout in the above mentioned profession, and how workers realise their possible symptoms. Not least, the aim was to find out foreknowledge of special educators about possible prevention of the burnout syndrome. The research results showed that foreknowledge of special educators about the burnout syndrome is at a good level. The research also revealed that the symptoms of the burnout appear in cases of individual respondents but the risk is low-level. It was also shown that the respondents are aware of their symptoms. The only danger can be seen in the prevention of this phenomenon because the foreknowledge in this course is not sufficient. This Bachelor thesis can be used to inform both future and existing special educators about the burnout syndrome and its possible consequences. Furthermore, the work could serve as the basis for the burnout prevention or as an outline of treatment options for the burnout syndrome which has already developed.eng
dc.date.accepted2011-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠnorek, Václav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam