Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorMaňhalová, Janacze
dc.contributor.authorTóthová, Valériecze
dc.date.accessioned2021-01-18T10:20:26Z
dc.date.available2021-01-18T10:20:26Z
dc.date.issued2016cze
dc.identifier.issn1212-4117cze
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/199
dc.description.abstractVýzkumné šetření bylo zaměřeno na možnosti využití koncepčních modelů kulturních kompetencí v ošetřovatelství. Výzkum byl koncipován jako přehledová studie a byl proveden na základě obsahové analýzy studií publikovaných v rámci vědeckých databází EBSCOhost, Pubmed a Scopus prostřednictvím klíčových slov kulturní kompetence, model a ošetřovatelství. Studie poukazují na velký vliv globalizace jakožto spontánního neřízeného procesu integrace zemí světa v jediném systému a následnou nutnost vzniku kulturních kompetencí. Nejčastěji zastoupené kulturní kompetence představují znalosti, dovednosti, postoje, schopnost reagovat laskavě a efektivně na osoby všech kultur, uznání, respekt a odpovědnost, poskytování kvalifikované péče a dlouhodobý proces sebevzdělávání. Mezi koncepční modely, které jsou předkládané v tomto rukopisu a jsou charakteristické kulturními kompetencemi, patří velká ošetřovatelská teorie od Madeleine Leininger, model Ireny Papadopoulus, Mary Tilki a Giny Taylor pro rozvíjení kulturní kompetence, model rozvíjení kulturní způsobilosti Josephy Campinhy- Bacote a model kulturních kompetencí od Larryho D. Purnella. Výsledky bylo zjištěno, že jsou kulturní kompetence v souvislosti s transkulturním ošetřovatelstvím významnou složkou moderní ošetřovatelské profese. Na základě analýzy publikovaných prací bylo totiž zjištěno, že jsou předkládané modely na poli ošetřovatelství nepostradatelné.cze
dc.formatp. 78-84cze
dc.language.isoczecze
dc.publisherJihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakultacze
dc.relation.ispartofKontakt (vědecký časopis ZSF JU), volume 18, issue: 2cze
dc.subjectkoncepční modelycze
dc.subjectkulturní kompetencecze
dc.subjectMadeleine Leiningercze
dc.subjectIrena Papadopouluscze
dc.subjectMary Tilki a Gina Taylorcze
dc.subjectJosepha Campinha-BacoteLarry D. Purnellcze
dc.subjectConceptual modelseng
dc.subjectCultural competenceeng
dc.subjectMadeleine Leiningereng
dc.subjectIrena Papadopouluseng
dc.subjectMary Tilki and Gina Tayloreng
dc.subjectJosepha Campinha-Bacoteeng
dc.subjectLarry D. Purnelleng
dc.titleMožnosti využití koncepčních modelů kulturních kompetencí v ošetřovatelské profesicze
dc.title.alternativeThe potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing professioneng
dc.typearticlecze
dc.identifier.obd43880417cze
dc.description.abstract-translatedThe study focuses on the potential use of conceptual models of cultural competences in the nursing profession. The research was designed as a summary study and based on content analysis of studies published within the scientific databases EBSCOhost, PubMed and Scopus, by using the key words: cultural competence, model and nursing. The study points out the influence of globalization as a spontaneous uncontrolled process of integration of countries around the world in a single system, and the subsequent need for cultural competence. The most frequently cited cultural competences are knowledge, skills, attitudes, the ability to react in a kind and efficient manner to people from all cultures, recognition, respect and responsibility, provision of qualified care and the long-term process of self-education. The conceptual models presented in this article and characterized by cultural competence include the Great Theory of Nursing by Madeleine Leininger, the model of Irena Papadopoulus, Mary Tilki and Gina Taylor of the development of cultural competence, the model of development of cultural competence by Josepha Campinha-Bacote, and the model of cultural competences by Larry D. Purnell. The results showed that cultural competence constitutes an indispensable component of the modern nursing profession in connection with transcultural nursing. The analysis of the published works pointed out that the above stated models are essential for the field of nursing.eng
dc.peerreviewedyescze
dc.publicationstatuspostprintcze
dc.identifier.doi10.1016/j.kontakt.2016.03.002cze
dc.project.IDGAJU 048/2015/S/Využití koncepčních modelů v klinické a komunitní praxicze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam