Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVelemínský, Miloš
dc.contributor.authorSkalová, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T12:24:51Z
dc.date.available2021-12-03T12:24:51Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20176
dc.description.abstractTato diplomová práce nese název: Úloha dětské sestry v dosažení mateřské role v modelu R. Mercer. Koncepční model R. Mercer: Dosažení mateřské role má svou systematickou strukturu a posloupnost. R. Mercer jej založila na jejím rozsáhlém výzkumu, který dal základ pro identifikaci a zjišťování faktorů ovlivňujících dosažení mateřské role. Koncepční model R. Mercer obsahuje dvacet výchozích pojmů, na které se při aplikaci zaměřuje. R. Mercer ve svém koncepčním modelu určila dvě základní proměnné, a to matka a dítě, u kterých se zjišťují základní kritéria, která mohou ovlivnit dosažení mateřské role. Koncepční model R. Mercer popisuje sestry, jako profesionály ve svém oboru, hrají důležitou roli v dosahování mateřské role během celého procesu. Taktéž je založen na procesu dosahování mateřské role ve čtyřech fázích: fáze anticipace, fáze formální, fáze neformální, fáze osobní. Tento model lze použít v praxi, výzkumu i ve vzdělávání. Prvním cílem diplomové práce bylo zjistit vliv dětské sestry na neonatologickém oddělení na naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer. Druhým cílem diplomové práce bylo zmapovat možnosti spolupráce dětské sestry na neonatologickém oddělení s matkami nedonošených novorozenců v naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer. Výzkumnými otázkami diplomové práce bylo, zda ovlivňuje dětská sestra na neonatologickém oddělení naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer u matek nedonošených novorozenců a jak nahlíží matky nedonošených novorozenců na spolupráci s dětskou sestrou na neonatologickém oddělení? V diplomové práci byly použity dva kvalitativní výzkumy, metodou dotazování, kdy první výzkum byl vytvořen s použitím techniky individuálního hloubkového rozhovoru, kdy dotazovanými byly matky nedonošených novorozenců a dětské sestry a porodní asistentky na neonatologickém oddělení Nemocnice České Budějovice a.s. v počtu pěti u každé skupiny. Druhý výzkum byl vytvořen technikou dotazníku, kdy dotazovanými byly matky nedonošených novorozenců, kterým již je minimálně jeden rok věku. Druhý výzkum probíhal ve spolupráci se dvěma ordinacemi praktických lékařů pro děti a dorost, jednou byla ordinace pana prof. MUDr. Miloše Velemínského, CSc. a druhou byla ordinace MUDr. Jany Tomčalové ve Skalné u Chebu. Tato část výzkumu byla v celkovém počtu dvaceti dotazovaných matek. Na základě získaných výsledků byly vypracovány edukační formuláře jednotlivých fází dosažení mateřské role dle modelu R. Mercer pro sestry, ke zkvalitnění edukace a pomoci při dosahování mateřské role a byla vypracována edukační příručka, jako součást edukačních materiálů pro sestry.cze
dc.format162 s., 107 s.
dc.format162 s., 107 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětská sestracze
dc.subjectmatkacze
dc.subjectdítěcze
dc.subjectmateřská rolecze
dc.subjectkoncepční modelcze
dc.subjectR. Mercercze
dc.subjectnedonošený novorozeneccze
dc.subjectpaediatric nurseeng
dc.subjectmothereng
dc.subjectchildeng
dc.subjectmaternal roleeng
dc.subjectconceptual modeleng
dc.subjectR. Mercereng
dc.subjectpremature newborneng
dc.titleÚloha dětské sestry v dosažení mateřské role v modelu R.Mercercze
dc.title.alternativeRole of children's nurse in a chieving maternal role in model of R.Mercereng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26063
dc.description.abstract-translatedThe role of paediatric nurses in achieving the maternal role in R. Mercer?s model is the topic of this thesis. The above-mentioned model has a systematic structure and sequence. R. Mercer based it on her own extensive research, which formed a basis for identifying and determining the factors affecting the achievement of the maternal role. The conceptual model contains twenty initial terms on which it focuses during application. The author identified two basic variables in her conceptual model, i.e. the mother and the child, for whom the basic criteria are identified that may affect the achievement of the maternal role. R. Mercer?s model describes nurses as professionals in their field, fulfilling an important role in achieving the maternal role during the entire process. The development towards the maternal role proceeds in four stages: anticipation phase, formal phase, informal phase, and personal phase. This knowledge can be used in practice, research and education.The first objective of this thesis was to determine what share paediatric nurses have at the neonatal maternity ward in achieving the maternal role according to R. Mercer?s model in mothers of premature newborns. The second objective of this thesis was to explore the possibilities of cooperation between paediatric nurses at the neonatal ward with mothers of premature newborns in fulfilling the maternal role according to R. Mercer?s model. The research formulates two basic questions: 1 How do paediatric nurses at the neonatal ward affect fulfilling the maternal role of mothers of premature newborns according to R. Mercer?s model?One research was created using the technique of individual in-depth interviews. Mothers of premature newborns were questioned as well as paediatric nurses and midwives at the neonatal ward of Nemocnice České Budějovice a.s. (Hospital in České Budějovice). Each group consisted of five respondents. The other research was carried out using questionnaires in which mothers of premature infants, the children had reached at least one year of age, always corresponded. This research was conducted in cooperation with two surgeries of general practitioners for children and adolescents. Information was obtained from twenty mothers treated in the surgeries of Prof. MUDr. Miloš Velemínský, CSc. and MUDr. Jana Tomčalová in Skalná near Cheb. In the second phase of achieving the maternal role according to R. Mercer?s model ? during the birth, mothers of premature newborns perceive the greatest support from their partners. They expect advice, assistance and encouragement from nurses. Fifteen mothers of all the interviewed ones had no chance to have their partners right at the childbirth. These mothers gave birth by a caesarean section and it was not possible to accept a partner at the childbirth. All of these mothers felt the absence of their partners during the childbirth very negatively.eng
dc.date.accepted2011-09-06
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeStasková, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam