Úloha dětské sestry v dosažení mateřské role v modelu R.Mercer
Abstrakt
Tato diplomová práce nese název: Úloha dětské sestry v dosažení mateřské role v modelu R. Mercer. Koncepční model R. Mercer: Dosažení mateřské role má svou systematickou strukturu a posloupnost. R. Mercer jej založila na jejím rozsáhlém výzkumu, který dal základ pro identifikaci a zjišťování faktorů ovlivňujících dosažení mateřské role. Koncepční model R. Mercer obsahuje dvacet výchozích pojmů, na které se při aplikaci zaměřuje. R. Mercer ve svém koncepčním modelu určila dvě základní proměnné, a to matka a dítě, u kterých se zjišťují základní kritéria, která mohou ovlivnit dosažení mateřské role. Koncepční model R. Mercer popisuje sestry, jako profesionály ve svém oboru, hrají důležitou roli v dosahování mateřské role během celého procesu. Taktéž je založen na procesu dosahování mateřské role ve čtyřech fázích: fáze anticipace, fáze formální, fáze neformální, fáze osobní. Tento model lze použít v praxi, výzkumu i ve vzdělávání.
Prvním cílem diplomové práce bylo zjistit vliv dětské sestry na neonatologickém oddělení na naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer. Druhým cílem diplomové práce bylo zmapovat možnosti spolupráce dětské sestry na neonatologickém oddělení s matkami nedonošených novorozenců v naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer. Výzkumnými otázkami diplomové práce bylo, zda ovlivňuje dětská sestra na neonatologickém oddělení naplnění mateřské role dle modelu R. Mercer u matek nedonošených novorozenců a jak nahlíží matky nedonošených novorozenců na spolupráci s dětskou sestrou na neonatologickém oddělení?
V diplomové práci byly použity dva kvalitativní výzkumy, metodou dotazování, kdy první výzkum byl vytvořen s použitím techniky individuálního hloubkového rozhovoru, kdy dotazovanými byly matky nedonošených novorozenců a dětské sestry a porodní asistentky na neonatologickém oddělení Nemocnice České Budějovice a.s. v počtu pěti u každé skupiny. Druhý výzkum byl vytvořen technikou dotazníku, kdy dotazovanými byly matky nedonošených novorozenců, kterým již je minimálně jeden rok věku. Druhý výzkum probíhal ve spolupráci se dvěma ordinacemi praktických lékařů pro děti a dorost, jednou byla ordinace pana prof. MUDr. Miloše Velemínského, CSc. a druhou byla ordinace MUDr. Jany Tomčalové ve Skalné u Chebu. Tato část výzkumu byla v celkovém počtu dvaceti dotazovaných matek.
Na základě získaných výsledků byly vypracovány edukační formuláře jednotlivých fází dosažení mateřské role dle modelu R. Mercer pro sestry, ke zkvalitnění edukace a pomoci při dosahování mateřské role a byla vypracována edukační příručka, jako součást edukačních materiálů pro sestry.