Prevence pochybení na operačním sále
Abstrakt
Tato bakalářská práce má téma Prevence pochybení na operačním sále. Riziko pochybení je jedním z nejzávažnějších a nejčastějších rizik v klinické oblasti. Toto riziko představuje vážný problém hlavně proto, že nabourává důvěru pacientů a veřejnosti ke zdravotnickému personálu a zdravotnickému zařízení. Dále je také protikladem k hlavnímu cíli především neublížit. Prevence pochybení je lepší metodou než sebelepší reakce na tyto omyly. K prevenci pochybení slouží program řízení rizik, jehož cílem je snížit výskyt nežádoucích situací. Takovým programem řízení rizik jsou dle J. Reasona ochranné bariéry. Jako tyto ochranné bariéry poslouží management rizik, kultura bezpečí, standardy, organizační kultura, znalostní sestra, ISO (strategie prevence chyb) a akreditace.
V bakalářské práci se zaměřuji na prevenci pochybení při činnostech sálových sester. Jejich povinnosti jsou vymezené v právních předpisech, ale i v etických normách. Kvalita ošetřovatelské péče může být zajištěna pouze, pokud bude vytvořen určitý systém pro zlepšování poskytované péče. Takový systém musí obsahovat: stanovení jasných cílů, definici požadované kvality, vypracování ošetřovatelských standardů, vypracování systému kontroly dodržování standardů, zajištění organizačních a personálních faktorů, stanovení způsobů hodnocení dosaženého efektu.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit jak se sestry pro perioperační péči a sestry pro intenzivní péči orientují v postupech předcházejících pochybení na operačním sále. Dalším cílem bylo zjistit, jak se pacienti cítí na operačním sále a jak vnímají předoperační přípravu.
Téma této práce jsem si vybrala, protože je velmi zajímavé a dle mého názoru také stále aktuální. To také dokazuje zavedení akreditací nemocnic a zájmu WHO v této problematice, která přispěla právě k prevenci pochybení na operačním sále svým dokumentem, který nese název Surgical Safety Checklist.
Výsledky by měli poukázat na možné mezery v prevenci pochybení sálových sester na operačním sále. Dále by měli poukázat na pocity pacientů během předoperační přípravy a na operačním sále a jakou mírou může jejich pocity ovlivnit profesionální přístup zdravotnického personálu.