Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Marcela
dc.contributor.authorŠulová, Eva
dc.date.accessioned2021-12-03T12:46:34Z
dc.date.available2021-12-03T12:46:34Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20530
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá fyzioterapeutickými možnostmi ovlivnění pohybového projevu dětí s Downovým syndromem. V teoretické části jsou zmíněny dva klíčové jevy, podílející se na posturálním chování těchto osob, jimiž jsou snížené napětí svalů (hypotonie) a laxicita ligament daná přítomností abnormálního kolagenu typu VI. Tyto dva geneticky podmíněné fenomény se dle uvedené literatury pojí s insuficiencí svalové kokontrakce, s neadekvátními rovnovážnými reakcemi a s vadnou proprioceptivní zpětnou vazbou pro posturu a pohyb. Výzkumný soubor tvořily tři děti v předškolním a mladším školním věku s diagnózou Downův syndrom. Kvalitativní formou výzkumu byly zaznamenány informace z odebrané anamnézy a z kineziologického vyšetření. Shodně u všech 3 sledovaných pacientů bylo popsáno vadné držení těla, byl shledán deficit posturální stability při vzpřímeném stoji, deficit dynamické rovnováhy a hlubokého i povrchového čití. Terapie proto zahrnovala prvky cvičení ve vývojových řadách, senzomotorické cvičení a trénink rovnovážných reakcí, cvičení na míči, práce s tělesným schématem, proprioceptivní a exteroceptivní stimulaci, cvičení na podporu psychomotorického vývoje (cvičení na hudbu, dle obrázků zvířat), funkční taping a dechové cvičení. Po realizaci individuální tříměsíční terapie včetně domácího programu došlo k ovlivnění posturální stability při vzpřímeném stoji (u 1 pacienta), dynamické rovnováhy (u 3 pacientů), kvality krokového cyklu (u 2 pacientů) a kvality držení těla (u 3 pacientů). U všech dětí byl ovlivněn také posturální nález, především změna funkce dolních fixátorů lopatek. Terapie byla limitována horší úrovní spolupráce dané mentálním handicapem dětí s DS. V této práci byl prokázán pozitivní efekt fyzioterapie ve zmíněných kvalitách posturálního a pohybového projevu u dětí s Downovým syndromem.cze
dc.format101 s. (135 802 znaků)
dc.format101 s. (135 802 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDownův syndromcze
dc.subjecthypotoniecze
dc.subjectkolagen typu VIcze
dc.subjectposturální chovánícze
dc.subjectzpoždění v motorickém vývojicze
dc.subjectDown syndromeeng
dc.subjecthypotoniaeng
dc.subjectcollagen type VIeng
dc.subjectpostural behavioureng
dc.subjectdelay in motor developmenteng
dc.titleMožnosti fyzioterapeutické léčby u Downova syndromucze
dc.title.alternativePhysical therapy facilities in Down syndromeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag26528
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with the possibilities of influencing locomotor skills of children with Down syndrome by physiotherapy. In the theoretical part two key phenomena involved in the postural behavior of these persons are mentioned, which are low muscle tone (hypotonia) and laxicita ligament, caused by the presence of abnormal collagen type VI. These two genetically conditioned phenomena, according to the cited literature, are associated with impaired muscle cocontraction, with inadequate equilibrium reactions and faulty proprioceptive feedback for posture and locomotion. The research group consisted of three children of preschool and younger school age diagnosed with Down syndrome. Using the qualitative research method, information obtained from medical history and kinesiologic examination were recorded. In all 3 patients, poor posture was described, deficit of postural stability in upright standing, dynamic balance and deep and superficial sensation deficits were found. Therefore the therapy included elements of exercise in developmental series, sensomotoric exercises and equilibrium reactions training, exercises on a ball, working with physical schema, proprioceptive and exteroceptive stimulations, exercises to promote psychomotor development (exercise to music, according to pictures of animals), functional taping and breathing exercises. After completion of three-month individual therapy, postural stability in upright posture (in 1 patient), dynamic balance (in 3 patients), the quality of step cycle (in 2 patients) and the quality of posture (in 3 patients) were affected. In all the children the postural finding was affected by the change of the function of lower blade fixators. The therapy was limited by a lower level of cooperation caused by the mental handicap of children with DS. In this study, the positive effect of physiotherapy in the mentioned qualities on postural and locomotion skills in children with Down syndrome has been proved.eng
dc.date.accepted2012-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePivec, Martin


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam